قرآن کریم در باره کتاب مقدس چه میگوید ؟


حقیقت دین

مثال یک کارمند جدید در یک شرکت را در نظر بگیرید ، چه کسی به او میگوید که چه کاری را باید انجام دهد و چه قوانینی را باید رعایت کند ؟ البته ، کارفرمای وی . او یا شخصا با کارمند جدید صحبت میکند و یا از طریق یک نامه غیر رسمی و یا ممکن است از طریق کتاب آموزشی ، اطلاعات لازم را در اختیار او بگذارد . حال ، چون خدا است که ما را آفریده و بر روی زمین گذاشته است ، پس اوست که باید بما بگوید ، چه کارهایی را انجام دهیم . اوست که میتواند از طریق کتابش با ما صحبت کند و راهنمایی های لازم را بدهد .

حالا به نظر شما در کجا میتوانیم تعلیماتی را که خدا برای ما نگاشته است بیابیم ؟ خوانندگان قرآن باید نظری در اینمورد داشته باشند ، زیرا در قرآن بارها از چیزی بنام ؛ کلام خدا ؛ یاد شده است . در ابتدای قرآن میخوانیم : و آنان ( پرهیزکاران ) که ایمان آرند به آنچه خدای بتو ( محمد ) و بر پیغمبران پیش از تو فرستاد و آنها خود بعالم آخرت یقین دارند . سوره ۲ ، البقره ( به معنی : گاو ) آیه ۴ .

منظور از آنچه خدای .... بر پیغمبران پیش از تو فرستاد ؛ چیست ؟ در قرآن به سه نوشته مجزا اشاره شده است . به یکی از آنها در پنجمین سوره قرآن ، المائده آیات ۴۳ و ۴۴ ، اشاره شده است : و چگونه آنها به حکم تو سر فرود آرند در صورتیکه تورات نزد آنهاست و در آن حکم خدا مذکور است و از آن روی گردانیده اند ؟ پس چنانچه تو نیز از تورات حکمی کنی بدان راضی نشوند چه آنکه اینان بخدا ایمان نیاورده اند . ما تورات را که در آن هدایت و روشنایی است فرستادیم .

بدین ترتیب ، از تورات نوشته های موسی ، در کتاب قرآن بعنوان کلام خدا یاد شده است . مجددا ، در قرآن کریم میخوانیم : و خدای تو به آنچه در آسمانها و زمین است داناتر و به قابلیت هر موجودی آگاه تر و همانا ما بعضی از انبیاء را بر بعضی دیگر برتری دادیم و به داود زبور ، را عطا کردیم . سوره ۱۷ ، الاسرا که به معنی : سفر شبانه است ، آیه ۵۵ این کلمات نیز قابل توجه هستند : چنانکه ما به نوح و پیغمبران بعد از او و همچنین به ابراهیم ، اسماعیل ، اسحاق ، یعقوب و .... وحی نمودیم ... و به داوود هم زبور را عطا کردیم . سوره ۴ ، النسا که به معنی : زنان است ، آیه ۱۶۳ . از نوح ، ابراهیم ، اسماعیل ، اسحاق و یعقوب در نوشته های موسی ، تورات ، یاد شده است .

سومین نوشته ای که در قرآن به آن اشاره شده است ،، انجیل ،، است . در اینمورد در قرآن آمده است : و از پی رسولان باز عیسی پسر مریم را فرستادیم که تصدیق به درستی تورات که در دست او داشت و انجیل را نیز بر او فرستادیم که در آن هدایت و روشنی دلها و تصدیق بدرستی تورات و راهنمایی خلق و اندرز برای پرهیزکاران عالم است . و اهل انجیل باید بر آنچه خدا در کتاب فرستاد حکم کنند و هر کس بخلاف آنچه فرستاده حکم کند چنین کس از فاسقان خواهد بود . سوره ۵ ، المائده آیه ۴۶ و ۴۷

هر خواننده دقیق قرآن دیده است که تورات ، مزامیر و انجیل ، بارها و بارها بعنوان کلام خدا یاد شده اند . از ۱۱۴ سوره در قرآن ، حداقل ۶۲ آیه ، آن به اینکه این سه نوشته از جانب خدا آمده اند ، اشاره میکنند . و حداقل دوازده آیه دیگر میگویند که قرآن برای تائید این کتابها نوشته شده است . در اینجا بعضی از این آیات را میخوانیم : ای بنی اسرائیل ... و به قرآنیکه فرستادم ایمان آورید که تورات شما را تصدیق میکند . سوره ۲ ، البقره آیه ۴۱ . کتابی از نزد خدا بیامد که تورات را تصدیق میکرد .

در جای دیگری میگوید :این کتاب به حق بر تو نازل کرده که کتابهای پیشین را تصدیق میکند ، و از پیش تورات و انجیل را نازل کرده که هدایتی برای مردم است . سوره ۳ ، العمران آیات ۳ و ۴ .

و این کتابی است که ما فرستادیم با برکت بسیار تا گواه صدق سایر کتب آسمانی که در مقابل اوست باشد . سوره ۶ ، الانعام ، که بمعنی : گله است ، آیه ۹۲ .

پس هر گاه شک و ریبی از آنچه بتو فرستادیم در دل داری از پیشنیان خود علماء اهل کتاب بپرس . سوره ۱۰ یونس ، آیه ۹۴ . و آنچه از کتاب بر تو وحی فرستادیم آن حق است که کتب آسمانی که پیش از اوست حقانیتش را تصدیق میکند . سوره ۳۵ ، فاطر ، که بمعنی : آفریدگار است ، آیه ۳۱

همچنین ، قرآن کریم این نکته را اضافه میکند که تنها دانستن اینکه ، چه کتابهایی از جانب خداست ، کافی نیست . باید به آنچه که این کتابها میگویند عمل کرد. بطور خلاصه ، قرآن می آموزد که این سه کتاب ، تورات - مزامیر - انجیل از جانب خدا هستند . آنها باید به رسمیت شناخته شوند و باید از آنها اطاعت شود . آیا میدانید که امروزه ، این نوشته ها را در کجا میتوان یافت ؟

آنها بصورت مجموعه ای ، در یک کتاب جمع آوری شده اند و هیچ کتاب دیگری تا به این اندازه ، در همه دنیا توزیع نشده است . این کتاب بطور کامل و یا قسمتهایی از آن به ۱۷۰۰ زبان ترجمه شده است و این کتاب ، کتاب مقدس ، است .


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی