استر ملکه ایران


موضوعاتی در باره ملکه ایران « استر »

براساس کتاب مقدس

پژوهشی در مسیحیت

به بیان ساده ، این داستان اخشورش ( خشایارشاه ) پادشاه پارس است که به عقیده بعضی ها همان خشاریاشاه اول می باشد که استر یهودی ، دختر عموی « مردخای » جانشین زن یاغیگر او « وشتی » گردید . البته بعضی ها بر این باورند که ماجرای خشایارشاه و استر یک داستان تخیلی بیش نیست در حالیکه باستان شناسی چیز دیگری بما میدهد که در ادامه این مقاله به آن پی خواهیم برد .

هامان اجاجی نقشه مرگ مردخای و تمامی یهودیان را کشید ، اما خود بر چوبه داری که به دستور خود او ساخته شده بود ، آویخته شد . در حالیکه مردخای به مقام نخست وزیری ترفیع یافت و یهودیان آزاد گردیدند.

قدرت عظیم دعا و نقشه های خدا را نباید دست کم گرفت . هنگامیکه مسیحیان ایماندار دست به دعا میزدنند میتوان کوه عظیم مشکلات را از جا برکنند همانطوریکه عیسی مسیح نیز فرمد « اگر یک ذره ایمان داشته باشید میتوانید کوهی را جا بجا کنید » مسلما عیسی مسیح کوه “ مشکلات و ناراحتی ها “ را در نظر داشت بهمین خاطر میخواست مردم بفهمند که در دعا و ایمان قدرت هست .

باری در طول گزارش کتاب استر شدیدا مشهود است که مردخای شریعت خداوند متعال را قبول و از آن اطاعت میکرد بهمین خاطر بود که در دعا از خدای سلامتی یهوه ، تقاضا نمود تا قوم او از زیر تیغ دشمن یهود ، رهایی یابد و خداوند دعا را شنید و به آن نیز پاسخ داد . کتاب استر فصل 4 آیه 14 نشان میدهد که مردخای انتظار رهایی از طرف خداوند یهوه ، را دارد و طی همه وقایع به هدایت الهی ایمان میورزد .

استر به مدت سه روز ، پیش از آنکه نزد پادشاه برود روزه میگیرد و یهودیان نیز با او روزه میگیرند که نشانگر توکل آنان بر خداست . ( استر 4 : 16 ) تدبیر و نظارت خدا در وقایعی چنین مشخص میشود که استر مورد لطف “ هیجای “ مستحفظ زنان واقع میشود و بی خوابی پادشاه در شب که باعث میشود گزارش های دولتی را بطلبد و دریابد که مردخای به سبب اعمال نیکوی خود پاداشی نگرفته است . بدون شک « ایام روزه و تضرع ایشان » اشاره ای به دعای آنان است .

حقایق بسیاری صحت و واقعی بودن گزارش را ثابت میکند که کتاب استر داستان تخیلی و یا ماجرای عاشقانه نیست . این کتاب از سوی یهودیان مورد قبول بود و آنرا « مگیل لاه » که به معنی طومار است می خواندند . به نظر میرسد که عزرا شخصی که به نوشته های یهودی اهمیت زیادی میداد ، این کتاب را د رمجموعه کتب الهامی عبری قرار داده بود و اگر افسانه می بود مسلما آنرا رد میکرد . تا امروز ، یهودیان عید « فوریم » یا قرعه ها را برای آزادی بزرگ یهودیان در ایام استر جشن میگیرند .

این کتاب ، آداب و رسوم و طریق زندگی پارسیان را هماهنگ با حقایق تاریخی و کشفیات باستان شناسی توضیح میدهد . برای مثال : کتاب استر به دقت شرح میدهد که « چگونه پارسیان به اشخاص احترام می گذاشتند . » ( کتاب استر 6 : 8 ) حفاری های باستانشناسی قصر پادشاه را درست مطابق با جزئیات کتاب استر آشکار کردند .


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی