چرا خدا از طریق همسر اسحاق نجات را میسر کرد؟




پژوهشی در مسیحست

نگاهی دیگر بر کتاب مقدس


پرسش مطرح شده : چرا خدا برای نجات بشر از طریق" خود اسحاق " وارد عمل نشد و می بایست از طریق همسرش " رفقه " و مادر یعقوب پسر دوم اسحاق عمل نجات را انجام میداد ؟

 اگر ما مطالب کتاب مقدس را از طریق روحانی به آن نگاه کنیم آنوقت متوجه خواهیم شد که دید الهی با دید انسانی ما بسیار متفاوت است . در این قسمت ،  کتاب مقدس میگوید که اسحاق پیر و فرسوده شده بود حتی چشمانش نیز نمی دید .

برای درک این مطلب  شما دوستان را به دوران ابراهیم میبرم  . بیش از دوهزار سال پس از آنکه خداوند انسان گناهکار را از باغ عدن ( بهشت ) بیرون کرد به خادم وفادارش ابراهیم گفت : « تو را چنان برکت دهم که نسل تو مانند ستارگان آسمان ... بی شمار گردند . آنها ... موجب برکت همه قومهای جهان خواهند گشت ، زیرا تو مرا اطاعت کرده ای » ( کتاب پیدایش 22 آیات 17 و 18 )

خدا در اینجا به ابراهیم فقط وعده نداده است بلکه آن وعده را در قالب یک عهد قانونی بیان داشته و سوگندی نقض نشدنی را پشتوانه آن ساخته است . آیا به نظر شما جالب نیست که سلطان عالم با انسانها چنین رابطه نزدیک دارد و حتی با آنها قرارداد بسته است تا به آنان برکت دهد ؟

 از سخنان خداوند به ابراهیم چنین مشخص شد که نسل مذکور یکی از فرزندان ابراهیم و در نتیجه یک " انسان " است . بعدها خدا آشکار ساخت که از میان پسران ابراهیم ، « اسحاق » یکی از نیاکان آن نسل خواهد بود .یعنی اینکه خداوند از طریق خود اسحاق وارد عمل میشود این موضوع در کتاب پیدایش فصل 21 آیه 12 نیز تأئید شده است که میگوید : « ... زیرا که ذریت تو از اسحاق خوانده خواهد شد . » از اینرو یکی از دو پسر اسحاق ، یعنی « یعقوب » انتخاب شد زیرا به نسل پدرش و نبوت خدا ارزش قائل بود ، این نقشه خدا بود که میبایست عملی میشد . خدا وعده اش را به از قبل ابراهیم داده بود و مسلما نظر خدا مانند نظر انسان نیست تا وقیتکه حرفی بزند آنرا تغییر دهد و یا نسبت به انجامش سهل انگاری کند . 

پس از آن ، یعقوب در مورد یکی از 12 پسرش این سخنان نبوی را اظهار داشت : « عصای سلطنت از یهودا دور نخواهد شد تا شیلو که همه قومها او را اطاعت میکنند ، بیاید . » ( پیدایش 49 : 10 ) . " شیلو "،  در اینجا به معنای کسی است که سلطنت الهی به او تعلق دارد . بدین سان ، مشخص شد که "  نسل موعود یا مسیح "  از فرزندان یهودا است و باید به پادشاهی برسد .  یهودا یکی از 12 پسر یعقوب بود . بنابراین ، با این روش حرف خدا که در آیه بالا مشخص شد تغییر پیدا نمیکرد  .



































































www.edwka.com              info@edwka.com           edwka55@gmail.com






نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی