نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه





پرسش مطرح شده در این رابطه :  اغلب افراد مریم مجدلیه را با زنان دیگر هم اسم او قاطی کرده اند . در برخی از مقالات و نوشته ها و حتی فیلمهای هالیودی شخصیت مریم مجدلیه را بر خلاف کتاب مقدس نشان داده و میدهند. زیرا بسیاری که آشنایی کافی با کتاب مقدس ندارند عقیده دارند که مریم مجدلیه همان زن بدکاره ای بود که به پاهای عیسی مسیح افتاد و عیسی مسیح نیز او را بخشید . در حالیکه چنین داستانی صحت ندارد .

واقعا مریم مجدلیه چه کسی بود ؟ مریم مجدلیه یکی از چهره های سرشناس کتاب مقدس است و در میان زنانی که بدنبال سرور خود عیسی مسیح بودند و بعد از مریم مادر عیسی مقام دوم را بخود اختصاص داده است . مریم از نواحی شهری بود که  « مجدل » نامیده میشد ، از این رو او به مریم مجدلیه یعنی دختری از منطقه مجدل نامیده و معروف شده است . این شهر در نزدیکی « دریاچه جلیل » قرار داشت و در همین نواحی بود که عیسی مسیح به 4000 نفر غذا خورانید . ناگفته نماند که در دست نوشته های قدیم  یونانی این منطقه به « دلمانوته » نیز خوانده شده است .( مرقس 8 : 10 )

در دنیای امروزی ما این منطقه و شهر مجدل بکلی ویران شده وفقط تکیه سنگهایی از این شهر باستانی باقی مانده است . طبق شواهد کتاب مقدس ، مریم مجدلیه از ناراحتی درونی رنج میبرد و با آمدن عیسی مسیح و آغاز خدمت و شفا ومعجزات او، مریم را به او نزدیک کرد و از آنجائیکه این زن در باره عیسی مسیح چیزهای بسیاری شنیده بود به نزد عیسی آمد تا از او برای نجات از بیماریش کمک بگیرد. عیسی از مریم مجدلیه هفت دیو ، خارج کرد و او را بهبود بخشید . از آن زمان به بعد مریم مجدلیه با سپاس و شگزاری در خدمت عیسی در آمد و دارایی خود را برای توسعه خدمت عیسی در اختیار او قرار داد .

از قرار معلوم ، مریم زن پولداری  بوده است اما در هیچ جا از این موضوع که او زن بدکاره ای بوده ، حرفی به میان نیامده است . دیوها باعث امراض و ناراحتی های مختلف میشدند ( انجیل مرقس 5 : آیات 1 تا 20 را بخوانید)اما هیچ جا ارتباطی بین دیوها و اخلاق فاسد انسان دیده نمیشود . بدون شک او زنی نبود که نیازی به لکه دار کردن دامن خود داشته باشد . شاید خوب باشد که ما انسانها با کمی پژوهش و تامل تفاوت هایی را در نظر بگیریم و بدنبال « شنیده ام ، گفته اند ، در جایی خوانده ام و از این قبیل حرفها » نباشیم بلکه با مدرک و سند موضوعی را ارائه دهیم .

حال در کتاب مقدس عهد جدید  با 6 زن که نام « مریم » را بر خود دارند ، آشنا میشویم تا دیگر دوستان قاطی نکنند .
1 – مریم مقدس ، مادر عیسی مسیح
2 – مریم ، معروف به مریم مجدلیه ( مرقُس 16 : 9 )
3 – مریم ، خواهر مریم مقدس که سالومه نیز خوانده شده است ( مرقُس 15 : 40 )
4 – مریم ، مادر مرقُس که جلسات روحانی نیز در خانه ایشان برگزار میشد
5 – مریم ، مادر یعقوب ( متی 27 : 56 )
6 – مریم ، خواهر مرتا و ایلعازر

نام زن بدکاره ای که عیسی او را بخشید در هیچ جا از اناجیل گفته نشده است . ( یوحنا 8 : 4 تا 11 ) در باره زن بدکاره و طبق گزارش انجیل لوقا چنین می خوانیم : «  ... ای استاد ، این زن را در هنگام عمل زنا گرفته ایم . موسی در تورات بما دستور داده است که چنین زنهایی باید سنگسار شوند . اما تو در این باره چه میگویی ؟ ... عیسی گفت : آن کسی که در میان شما بی گناه است ، سنگ اول را به او بزند . وقتی آنان این را شنیدند ، از پیران شروع کرده یک به یک بیرون رفتند و عیسی با آن زن که در وسط ایستاده بود، باقی ماند . »

البته در گزارشات اناجیل موضوعات متشابه ای از این قبیل می بینیم ولی هر کدام در زمان و مکان دیگری قرار دارند  و ربطی هم بهم ندارند . مثلا در گزارش انجیل لوقا 7 : 36 تا 50 در باره زن گناهکاری که گریه کنان پهلوی عیسی نشست و با اشکهایش  پاهای عیسی را شست و با روغن خوش بویی آنها را معطر کرد ، گفته شده است که نه مربوط به زن بدکاره داستان بالا دارد و نه ربطی به مریم مجدلیه و یا کس دیگری ،  بلکه داستان در قالب دیگری است . 
حال ببینیم ، مریمی که عطر گرانبها را به سر و پاهای عیسی ریخت چه کسی است ! ؟ بر اساس گزارش انجیل یوحنا 12 : 1 تا 4 چنین می خوانیم : « ... عیسی به بیت عنیا ، محل زندگی ایلعازر یعنی همان کسی که او را پس از مردن ، زنده کرده بود آمد . آنها در آنجا برای او شامی تهیه دیدند . مرتا خدمت میکرد و ایلعازر با مهمانان، پهلوی عیسی بر سر سفره نشست . آنگاه مریم ، خواهر مرتا و ایلعازر پیمانه ای از عطر بسیار گرانبها که روغن سنبل خالص بود ، آورد و بر پاهای عیسی ریخت و با گیسوان خود آنها را خشک کرد بطوریکه آن خانه از بوی عطر پر شد . »


همینطور این داستان را میتوانید در انجیل متی 26 : 6 تا 13 و انجیل مرقُس 14 : 3 تا 9  بخوانید .  بنابراین می بینیم مریم که عطر بر پاهای عیسی ریخت و با گیسوان خود آنرا پاک کرد ، خواهر مرتا و ایلعازر می باشد. ( یوحنا 11 : 1 تا 3 ) 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی