حجاب و پوشش


حجاب

در یهودیت – مسیحیت – اسلام

وقتی به بررسی « حجاب » می پردازیم همواره این مسئله به ذهن آدمی میآید که حجاب یعنی اسلام ، حجاب یعنی زن را مجبور به اطاعت کردن از مرد ، حجاب یعنی ... خیلی از مسائل دیگر . حال بیائید ببینیم که اصلا حجاب چیست و چه فراز و نشیبهایی در جوامع دیروز و امروز داشته است و دارد .

حجاب یا پوشش

حجاب به معنی پوشش تن است ، پرده و حاجب است و در تمام دورانها بوده و مختص به جامعه بخصوصی نیست . حال چگونه بوجود آمد . برای درک کلی این موضوع باید به کتاب مقدس مراجعه کنیم و ببینیم که چگونه حجاب یا پوشش برای اولین بار آورده شد . اگر بیاد داشته باشید در ابتدای آفرینش خداوند خدا « انسان » را بوجود آورد و از از انسان خواست تا احکام اورا نیز احترام دارند و اطاعت کنند برای این منظور خداوند خدا فرمانی به انسان داد  که آنان میتوانستند از تمامی غذاهای فردوس بدون کوچکترین مانعی بخورند ولی از یک درخت زیبا منظر نمی بایست بخورند چون خداوند آن درخت را برای خوراک مناسب نمیدانست بهمین سبب گفت : « مبادا از آن درخت بخورید ، حتی آنرا لمس نکنید مبادا بمیرید . » ( کتاب پیدایش 2 : 16 و 17 )

ولی نتیجه چه شد ؟ انسان کنجکاو از این امر خدا سرباز زد و از آن درخت خوش منظر بخورد از این رو بی احترامی و بی اطاعتی را نصیب خود نمود . ولی باز خداوند مهربان آنان را به حال خودشان رها نکرد بلکه « حجاب ، پوشش » برای آنان تهیه نمود سپس به انسان گفت چون از فرمان من سرپیچی کردی با زحمت زیاد کار خواهی کرد و رفته رفته پیر و فرسوده خواهی شد سپس بخاک بر خواهی گشت زیرا تو خاک هستی و بخاک رجوع خواهی نمود . که ما نتیجه آنرا امروزه می بینیم .

خداوند میداند که انسان همواره به رهنمودهای او نیازمند است و به هیچ وجه نمیتواند بر پاهای خود مستقل باشد از اینرو احکامی برای سعادت و خوشبختی داده است تا یک جامعه خداترس و سالم و پاک برای همه اعصار وجود داشته باشد . حجاب یا پوشش تنها ظاهر جسم را نمی پوشاند بلکه درون روان و روح انسان را نیز می پوشاند . همانطوریکه « روح خدا » به هنگام آفرینش درون انسان دمیده شد بهمان نیرو روان روح و جان قدرت گرفت .

پس ما انسانها دو پوشش داریم 1 – پوشش جسم ، ظاهر 2 – پوشش روان یا درون .

پوشش یا حجاب در کتاب مقدس با معانی متعدد و در قالب های مختلف مورد توجه است : 1 – پوشش خدا برای اولین زوج انسانی که یک تن بودند 2 – پوشش خدا با موسی 3 – پوشش نوعروسان 4 – پوشش زنان و مردان در عبادتگاه 5 – پوشش زنان نبیه 6 – پوشش زنان روسپی .

با این مقدمه می بینیم که موضوع حجاب یا پوشش ، تنها برای زنان گفته نشده است بلکه مردان هم می بایست حجاب بر تن خود چه به لحاظ روحانی ، معنوی و چه به لحاظ ظاهری ، جسمی داشته باشند زیرا حجاب ، پوشش ، جنسیت ندارد !

یکی از بزرگترین اشتباهات در بحث پوشش یا حجاب ، عفاف همین است که گفته میشود « حجاب برای زنان » است چه به لحاظ قانون الهی ویا به لحاظ قانون مدنی . در حالیکه این قانون برای هر دو مرد و زن است ولی با تفاوتهایی .حال ببینیم حجاب یا پوشش چه روندی داشته است !

حجاب در یهودیت

هنگامیکه « موسی » برای اولین بار جلال خدا را از نزدیک دید زیرا خواست خدا چنین بود ولی روی خدا را ندید از اینرو چهره او نورانی شد و در مواقعی که موسی با خدا صحبت میکرد چهره اش نورانی میشد . ( کتاب خروج 33 : 23 همینطور باب 34 : 33 تا 35 را بخوانید ) از آن به بعد موسی نقابی یا روی بندی ، پوششی بر چهره نورانی خود میداشت و هنگامیکه میخواست احکام خدا را به قوم خود « اسرائیل » بدهد نقاب ، حجاب ، پوشش را از چهره اش برمیداشت و قوم اسرائیل درخشش چهره او را میدیدند . دنباله مطلب حجاب به آدرس زیر مراجعه کنید .



 حجاب در مسیحیت

پوشش یا حجاب در مسیحیت دوران قدیم همانند دوران یهود امری واجب بود بخصوص به هنگام قرائت کلام خدا هم مردان و هم زنان می بایست پوشش خود را بنا به احترام کلام خدا و اطاعت از شریعت خدا مرتب میکردند . برای در ک بهتر این موضوع به سایت کلمه میرویم تا دوستان گرامی توضیحاتی بدهند.



حجاب در اسلام

همانند دین یهود ، مسیحیت از ابتدا وجود داشته و چیز جدیدی نبود ولی رفته رفته پوشش زن و مرد با تفاوت هایی وارد دین شد ." حجاب و عفاف مقولاتی هستند ، همانطوریکه در ابتدا توضیح دادیم هر دو جنسیت را در بر میگیرند ؛ هر چند تفاوتهایی در میزان و نوع مصادیق آنها وجود دارد ، اما واقع امر اینست که زن و مرد هر دو می بایست بیاموزند و اصولی را بعنوان قانون رعایت کنند . "( برگرفته از سایت : دخت ایران ) حال برای درک بیشتر این موضوع شما را تشویق میکنم که به دنباله حجاب در سایت دخت ایران .






حجاب در یهودیت




حجاب در مسیحیت




حجاب در اسلام






نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی