کتابی برای همه مردم دنیا


کتابی برای همه مردم دنیا

هنگامیکه به کتاب مقدس نگاه میکنم آنرا خیلی سنگین و حجیم می بینیم و پیش خود میگویم در این کتاب چه چیزی نهفته است که اینهمه در دنیا بین اقوام گوناگون توزیع شده  و زندگی ها را متحول کرده است ؟ با کمی چکاوش در میان کتابها و مقالات گوناگونی که در باره این کتاب نوشته شده است میگردم سپس در مییابم که واقعا آنچه در باره کتاب مقدس گفته شده است حقیقت دارد .
کتاب مقدس ، متشکل از 66 کتاب است « با نفوذ ترین مجموعه کتاب در تاریخ بشر » توصیف شده است . این کتاب الهام بخش برخی از بزرگترین آثار هنری ، ادبی و موسیقی جهان است . تأثیر آن بر علم حقوق چشمگیر است . این کتاب را به دلیل سبک ادبی آن ستوده اند و بسیاری از افراد فرهیخته و بافرهنگ برایش ارزش خاصی قائل هستند . تأثیر آن به ویژه بر زندگی مردم همه اقشار جامعه بسیار عمیق بوده است .
این کتاب در بسیاری از خوانندگانش روحیه وفاداری را بر می انگیزد . بعضی افراد حتی جان خود را بر سر ترجمه چاپ و توزیع و یا خواندن آن گذاشته اند . اما در عین حال ، در مورد این کتاب شک و تردیدهایی نیز وجود دارد . بعضی اشخاص بدون آنکه خود این کتاب را خوانده باشند در باره آن نظراتی قاطع و صریح میدهند . آنها ممکن است برای آن ارزش ادبی یا تاریخی قائل باشند زیرا از دیگران چنین شنیده اند اما می پرسند : « چگونه ممکن است کتابی که هزاران سال پیش نوشته شده ربطی به دنیای امروزی داشته باشد . ؟ » ما در عصر اطلاعات و اخبار به سر می بریم . اخبار حوادث چند دقیقه پس از وقوع آن منتشر میشوند و تکنولوژی در خدمت ماست . « متخصصان » در مورد همه مسائل مدرن پیشنهاداتی ارائه میدهند که براحتی در دسترس مردم قرار میگیرند . آیا کتاب مقدس واقعا میتواند حاوی اطلاعاتی قابل اجرا در زندگی امروزی ما باشد ؟
در این مقاله که به بخشهای مختلف تقسیم خواهم کرد تلاش شده  به پرسشهایی  صادق پاسخ بدهم . هدف از انتشار این نوشته جات در این وبلاگ آن نیست که عقاید و اعتقادات دینی بر کسی تحمیل شود و یا ایمان و اعتقادات کسی را متززل شود، بلکه هدف از آن نشان دادن این امر است که خیلی از مردم دنیا اطلاعات جامه ای از این کتاب باشکوه ندارند بلکه فقط چیزهایی از این و آن در باره این کتاب شنیده اند ، در حالیکه این کتاب تاریخ ساز ، شایسته بررسی است .
گزارشی در سال 1994 به چاپ رسید ، حاکی از آن است که برخی از معلمین واقعا معتقدند که کتاب مقدس به قدری در فرهنگ غرب ریشه دوانیده است که  « افراد معتقد و غیرمعتقدی که با تعالیم و گزارشات کتاب مقدس آشنایی نداشته باشند از لحاظ فرهنگی بیسواد تلقی میشوند . » شاید پس از خواندن مطالبی که در این مقاله با بخش های مختلف خواهد آمد ، شما نیز با این نظر موافق باشید که کتاب مقدس برای افراد معتقد و غیرمعتقد ، حداقل کتابی است خواندنی .
« من بینش خویش را صرفا مدیون خواندن یک کتاب هستم ، کتابی ساده و کهن ، بی پیرایه و بی تکلیف همچون خود طبیعت .... نام آن کتاب ، فقط کتاب مقدس است . »  نوشته هاینریش هاینه نویسنده آلمانی ، قرن نوزدهم .  
 نظر چند تن از بزرگان در باره کتاب مقدس :

آبراهام لینکن : « به اعتقاد من کتاب مقدس بهترین هدیه ای است که خداوند به انسان عطا فرموده ، تمام نعمتهای نجات دهنده جهان ( عیسی مسیح ) از طریق این کتاب بما میرسد . »
جرج واشنگتن : « بدون خدا و کتاب مقدس غیرممکن است بتوان دنیا را بدرستی اداره کرد . »
ناپلئون : « کتاب مقدس یک کتاب صرف نیست بلکه یک موجود زنده قدرت مندی است که آنچه را که در برابرش قدعلم کند بخاک می مالد . »
گوته : « بگذار فرهنگ فکری به پیشرفت خود ادامه دهد ، بگذار علوم طبیعی از جهت عمق و وسعت ترقی کنند ، و فکر بشر هر قدر میخواهد بازتر شود اما بدان که همه این پیشرفت ها به قله فرهنگ اخلاقی مسیحیت ، آنگونه که در اناجیل دیده میشو نخواهد رسید . »
هنری ون دایک : « کتاب مقدس در شرق زاده شده و با سبک شرقی آراسته شده است ، در جاده های این جهان با پاهایی آشنا قدم می زند وارد هر سرزمینی میشود در آنجا  خویشان خود را می یابد . کتاب مقدس با زبان صدها قوم جهان با قلب آنان سخن می گوید . کودکان با عشق و علاقه به داستانهای حقیقی آن گوش میدهند ، و خردمندان از آنها درس عبرت برای زندگی خود می گیرند . اشخاص شرور و مغرور از هشدارهای آن می ترسند ، اما دردمندان در آن صدای مادری دلسوز میشنوند . کتاب مقدس آن چنان خود را در رویاهای ما تنیده است که « محبت ، دوستی ، همدردی ، ایثار ، خاطره و امید » از سخنان چون گوهر؛ در آن زینت یافته اند . کسی که از چنین گنجی برخوردار باشد هرگز بی چیز و بی کس نخواهد شد .
وقتی جاده تاریک میشود و مسافر ترسان و لرزان به « وادی سایه ها » میرسد ، از داخل شدن نمی ترسد ، بلکه عصا و چوبدستی کلام خدا را بر میدارد و به دوستان و رفقای خود میگوید : « خدا نگهدار ؛ باز یکدیگر را خواهیم دید ! » و با برخورداری از این حمایت ، به تنهایی از گذرگاهی که پیش روی خود دارد میگذرد ، درست همچون کسی که از میان تاریکی بسوی نور میرود . » ( برگرفته از : راهنمای کتاب مقدس )
این مقاله دنباله دارد . بخش اول آن را در نوبت آتی بنام « کتابی که سوءتفسیر شده است » به اطلاع خواهم رساند.



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی