فرهنگ مسیحی


فرهنگ مسیحی

شناخت مسیحیت

مسیحیت چیست ؟ این پرسشی است که خیلی از مردم جهان کرده اند و شاید پرسش شما نیز باشد ، از این جهت باهم مروری در این مورد انجام میدهیم . مسیحیت چیست و چه فرقی با ادیان دیگر دارد ؟ و مسیحی کیست ؟

در جامعه امروزی ، هر کس که در خانواده مسیحی بدنیا بیاید ، ممکن است خود را مسیحی بداند . این شخص ممکن است به کلیسا هم برود و در جلسات کتاب مقدس نیز شرکت کند و یا ممکن است حتی در مدارس مسیحی درس بخواند ولی " مسیحی " نباشد !!

مسیحی به کسی میگویند که از الگوی « عیسی مسیح » پیروی کند . یک مسیحی می باید کتب مقدس را بخواند و بر آن تعمق کند و سپس آنرا درک نماید . یک مسیحی محبت به همنوع را در الویت قرار میدهد . به خلقت ارج میگذارد و یگانه خدای آسمان را ستایش میکند . یک مسیحی هنگامی مسیحی است که از گناهان خود توبه کند و با کتاب مقدس عهد عتیق و عهد جدید انس گرفته باشد و عیسی مسیح را بعنوان پسر خداوند متعال شناخته و قبول کند که فقط او نجات دهنده است و او را الگوی خود نماید . سپس غسل تعمید گرفته باشد . عیسی مسیح فرمود : « اگر از اب و روح متولد نشوی هرگز وارد پادشاهی خدا نخواهی شد . » ( انجیل یوحنا 3 : 5 ) برای گرفتن غسل تعمید فقط با تأیید شبان کلیسا و یک یا دو نفر بعنوان شاهد ، تعمید  به رسمیت شناخته میشود . بدین صورت یک شخص مسیحی خوانده میشود .

بنابراین ، انسانها علاوه بر تکامل جسمی نیاز مبرمی به تحول روحانی نیز دارند تا از هر نظر کامل گردند بشرط آنکه  در جهت این  تغییر انسانی کوشش نمایند . برای درک بهتر این مطلب پرسشی مطرح میشود که آیا ما قادر هستیم با قدرت و توانایی خودمان پاک ، و از گناه و وسوسه ها بدور باشیم ؟ مطمئنا اگر بخواهیم صادقانه جواب بدهیم ، جوابمان « خیر » خواهد بود ! زیرا انسانها میتوانند تظاهر به پاکی و نیکی کنند و ظاهرا خود را خوب نشان دهند ولی به هیچ عنوان نمیتوانند خودشان را گول بزنند و حقیقت را ازخدا و دیگران  مخفی نگه دارند . پس ما نیاز به تحول جسمی و روحانی داریم تا در نزد خدا مقبول بشمار بیائیم .

پس هر شخص خودش باید انتخاب کند که با خداوند ارتباط داشته باشد تا به حیات روحانی دست بیابد . از این لحاظ مسیحی در دعای روزانه خود از خدا تقاضای کمک روحانی میکند تا در تمام شئون زندگی بتواند بر پاهای خود مستقل شود تا از وسوسه ها به هر شکل آن پرهیز نماید .

حال این پرسش برای برخی که میخواهند به عیسی مسیح ایمان بیاورند و مسیحی شناخته شوند پیش می آید که چه باید بکنند ؟

آیا باید مراسم خاصی را اجرا کنند و یا در مجالس خاصی شرکت کنند ؟

خیر ! شما همین الان هم میتوانید از گناهانتان توبه کنید ، ولی اول باید قبول کنید که گناه کار هستید !  شاید از نظر بعضی ها گناه یعنی آدم کشی ، دزدی ، تجاوز ، زنا وووو و کارهایی از این قبیل . ولی از نظر خداوند متعال گناه میتواند فکر بد نسبت به دیگران ، حسادت ، دروغگویی ، اخلاق زشت و ستیزجو ، بدگویی و غیره باشد . مثلا عیسی مسیح فرمود : « با نگاه شهوت آمیز به کسی نگاه کردن برابر است با زنا کردن . » و باید از اینگونه فکر بد پرهیز کرد  

حال اگر فهمیدیم که گناه کار هستیم ، قدم بعدی توبه است ، یعنی به گناه خود به نزد خدای آسمان  اعتراف کرده و از خدا تقاضای بخشش نمائیم . شاید دست کشیدن از گناه مشکل به نظر آید ولی شما نگران این قسمت نباشید ، چون خدای قادر به ما قدرت مقابله با گناه را بوسیله روح مقدس خودش  میدهد . در نتیجه مراسم خاصی و یا رفتن به مجالس خاصی و یا ایستادن در جهت خاصی الزامی نیست فقط آموزش دقیق کتاب مقدس و الگو قرار دادن عیسی مسیح سپس غسل تعمید که نشانه تولد تازه و تحول روحانی  است الزامی میباشد .

پس متوجه شدید که مسیحی به چه کسی گفته میشود و مسیحیت با ادیان دیگر بخاطر مذهبی نبودنش فرق دارد زیرا مسیحیت روش زندگی است که از ابتدا خلقت منظور خداوند بود و هست . در مسیحیت مراسم کلیسایی و روحانی انجام می پذیرد فقط بخاطر ارج نهادن به خدای متعال است . حالا قسمتی از انجیل تیطوس فصل 3 آیه 3 تا 8 را میخوانیم که میگوید : « ما نیز زمانی نادان و یاغی و گمراه و اسیر شهوتها و لذتهای ناپاک بودیم . زندگی ما پر بود از کینه و حسادت ؛ همه از ما نفرت داشتند ، ما نیز از همه متنفر بودیم . اما زمانی رسید که مهربانی و لطف نجات دهنده ما خدا آشکار شد ، ما را نجات داد . او نه بخاطر خوبی و پاکی ما ، بلکه فقط در اثر رحمت و دلسوزی که نسبت بما داشت ، ما را از گناهانمان شست و طاهر ساخت و بوسیله روح القدس ، بما تولد تازه و حیاتی نو بخشید ، در اثر این کاری که نجات دهنده ما عیسی مسیح انجام داد ، خدا روح القدس را به فراوانی بما عطا فرمود ، تا به لطف عیسی مسیح ، در پیشگاه خداوند بی گناه به حساب بیائیم . اکنون می توانیم در برکات زندگی جاوید شریک باشیم و با اشتیاق در انتظار روزی باشیم که بطور کامل از این زندگی برخوردار خواهیم شد . »

این چکیده ای از مسیحیت بود که فرهنگ مسیحی را رفته رفته میسازد . برای دست یافتن به دروس بیشتر مسیحی با ما تماس بگیرید .










نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی