پیامی نوین


پیامی نوین

کیست که نخواهد از چنگ مسائل امروز جامعه بشری رهایی یابد ؟ اما مرتبا آرزوها نقش بر آب میشوند . همه ما در تمنای صلح هستیم ولی فلاکت جنگ بسیاری را به ستوه آورده است . قانون و نظم را طالب هستیم ولی نمیتوانیم موج فزاینده سرقت ، تجاوز و قتل را متوقف سازیم . مایل هستیم به همسایه اعتماد کنیم ، ولی مجبوریم درهای منزلمان را برای حفاظت خود قفل و مهر و موم کنیم . به فرزندانمان مهر می ورزیم و تلاشمان بر اینست که ارزشهای سالم و انسانی را در آنها بپرورانیم ولی اغلب در کمال یأس می بینیم که از رفتار ناشایست دوستان شان پیروی می کنند .

شما حتما با « ایوب » این مرد حکیم خدا کم و بیش آشنایی دارید ؟ صبر ایوب معروف است ! بهر حال او میگوید « عمر کوتاه انسان پر از زحمت است » نمیتوان انکار کرد که واقعا چنین است . این واقعیت بخصوص در دوران ما صدق میکند زیرا جامعه بشری به نحوی بی سابقه رو به انحطاط گذارده است .

یک سناتور آمریکایی اظهار داشت : « جنگ سرد پایان گرفته است ، اما متاسفانه جهان حالا به محیطی مناسب برای وحشیگری و انتقام جویی قومی ، قبیله ای و مذهبی تبدیل شده است ... ما به قدری معیارهای اخلاقی را بی ارزش کرده ایم که بسیاری از جوانان ، سرگردان و ناامید گشته و در گرداب مشکلات غرق شده اند . حالا باید عواقب غفلت های والدین ، طلاق ، کودک آزاری ، حاملگی نوجوانان ، سقط جنین ، ترک تحصیل ، استعمال مواد مخدر و خیابانهای پر از خشونت روبرو شویم . درست مثل آنست که خانه مان از زمین لرزه عظیم جنگ سرد نجات یافته ولی گرفتار موریانه ها شده باشد . » 

با این همه ، جای امیدواری وجود دارد . حدود 2700 سال پیش مردی در خاور میانه به نبوت کلام خدا برخاست که امروزه معنای ویژه ای برای ما انسانها اعم از هرگونه حکمت ، نژاد و مسلک،  دارند . پیام این پیامبر خدا که « اشیعا » نام دارد ، در کتاب مقدس مکتوب شده است . حال چرا میتوان به جرات گفت که پیام او برای همه انسانهای عصر حاضر سرچشمه نور است ؟ هر آن چه که شما دوست گرامی شاید ممکن است به کتاب مقدس ایمان نداشته باشید ولی با این حال بعد نیست بدانید که این کتاب ، کلام خداست و فرای دانش بشری است . کتاب مقدس راهنمای ما انسانهاست .

مردی درستکار در دورانی پرتلاطم

اشعیا ، در نخستین آیه کتابش خود را معرفی میکند و میگوید که چگونه با الهام خدا نبوت و در خدمت خدای متعال مشغول بوده است . ( اشعیا 1 : 1 ) اشعیا حداقل 46 سال به مردم دوران خود نبوت کرد و ظاهرا فعالیت خود را اواخر حکومت عزیا ، یعنی حدود سال 778 قبل از میلاد آغاز نمود . اشعیا درسهایی از آزادگی و محبت می دهد که اگر به کتاب او مراجعه کنیم در می یابیم که زد و خورد های غیرانسانی امروزی ، تاریخ چند هزار ساله دارد . زیرا اگر کسی در خودستایی ، حسادت و مقام نباشد اما طالب صلح ، آزادیهای فردی و اجتماعی ، پرورش اخلاق باشد ، آنوقت میتوان به یک جامعه انسانی امیدوار شد .  

اشعیا و خانواده اش که دارای زن و فرزند نیز بود در طی دوران پر تلاطمی از تاریخ یهودا در آنجا زندگی میکردند . ناآرامی سیاسی در آن سرزمین حکمفرما بود ، دادگاهها مملو از رشوه خواری بودند و ریا کاری تار و پود مذهبی جامعه را از هم گسسته بود . نوک تپه ها را مذبح های خدایان دروغین پر ساخته بودند . حتی بعضی از حاکمان ، مروج بت پرستی بودند . همه این وقایع در میان قومی روی میداد که با خدای متعال عهد بسته بودند که احکام محبت آمیز او را در عمل بکار ببرند ولی بجای احکام الهی ، احکام «  من درآوردی » خودشان را در جامعه اعمال میکردند .

از طرفی هم بودند حاکمانی که مایل به ترویج صحیح و سالم احکام الهی مردم را ترغیب میکردند . مثلا یوتام پادشاه یهودا « آنچه در نظر خداوند پسند بود . » انجام داد . ولی مردم هنوز گرفتار « فساد » بودند چون طی مدت  زمانی حاکمان آنان از طریق مذهب فساد و رشوه و قدرت افکار و اندیشه مردم را کور کرده بود و با قدرت ارتش مقام پرست و پولدوست خود نمی گذاشتند کسی دم از استقلال انسانی و یا  اخلاق بزند .

قسمت اعظم خدمت نبوی اشعیا ، در حالی سپری شد که پادشاهی یهودا در وضعیت روحانی و اخلاقی اسفباری بسر می برد . مردم بطور کلی به اعمال درست و سالم پادشاهان جدید و سالم خود توجهی نمیکردند.  آنان ضربه هولناکی از حاکمان بت پرست خود خورده بودند و دیگر به هیچ کس اعتمادی نداشتند . طبعا رساندن پیام نوین خدا به چنین مردمی با آن جو غیر اخلاقی که پیدا کرده بودند کار آسانی نبود . بیدار کردن افکار مرده ، بدون نیروی الهی غیرممکن بود . با وجود این خداوند برای بیداری مردم یهودا کسی را طلب کرد او گفت : « که را بفرستم ؟ و کیست که برای ما برود ؟ » اشعیا بی درنگ اعلام کرد : « لبیک ، مرا بفرست . » از این رو اشعیا مأموریت نجات یهودا  را بعهده گرفت . ( اشعیا 6 : 8 )

پیام نجات

معنای نام اشعیا « نجات خداوند یهوه  » است و میتوان آنرا موضوع پیام او شمرد . برخی از نبوتهای اشعیا در مورد داوری خداوند است ، با این حال موضوع نجات در سراسر این کتاب به چشم میخورد . اشعیا در کتابش بارها و بارها نقل میکند که چگونه خداوند مراتب نجات صالحان و مردمیکه در ظلم هستند را فراهم می آورد و آنانرا به مکان مطمئنی باز میگرداند . ولی در مورد ظالمان و ستمگران ، مذهبیون و سیاستمداران رشوه خوار ، دروغگویان و فاسدان پیام اشعیا ، پیام زجر و درد است .

ولی آیا این پیام های داوری و نجات ارتباطی با دنیای امروزی ما دارد ؟  جای خوشحالی است که اشعیا فقط برای  پادشاهی اسباط دوگانه یهودا نبوت نمیکند ، بلکه در واقع پیامهای او نیز برای روزگار ماست که معنای ویژه می یابند . او تصویر پرشکوهی از ملکوت خدا ارائه  و نشان میدهد که چگونه این پادشاهی بزودی برکات عظیمی برای زمین به همراه خواهد آورد . در این رابطه ، بخش بزرگی از نوشته های اشعیا مربوط به « مسیح » پیشگویی شده است .

که مسیح در مقام پادشاه ملکوت خدا حکومت خواهد کرد . ( کتاب دانیال 9 : 25 و یوحنا 12 : 41 بر این موضوع تأکید دارند . ) مطمئنا تصادفی نیست که نام های عیسی و اشعیا در واقع معنای مشابهی را القا میکنند ، زیرا عیسی به معنی « خدا نجات است » می باشد .  البته عیسی هفت قرن پس از اشعیا تولد یافت با این حال ، نبوتهای مربوط به مسیح ، که در کتاب اشعیا آمده اند به قدری مشروح و صحیح هستند که گویی یک شاهد عینی زندگی عیسی بر روی زمین را به رشته تحریر درآورده است . از اینرو ، جای تعجب نیست که عیسی و رسولانش برای روشن ساختن هویت مسیح ، به کتاب اشعیا بیش از هر کتاب دیگری از کتاب مقدس استناد کرده اند .

اگر کمی بهتر به کتاب اشعیا بنگریم می بینیم که اشعیا تصویر باشکوهی از « آسمان جدید و زمین جدید » ترسیم میکند که در آن « پادشاهی به عدالت سلطنت خواهد نمود » و سروران به انصاف حکمرانی خواهند کرد . ( اشعیا 32 : 1 و 2 سپس 65 : 17 و 18 همینطور در دوم پطر س 3 : 13 به تأکید گزارش شده است ) بدین ترتیب ، کتاب اشعیا امید و پیام نوین و دلگرم کننده ای بما می آموزد . پس بیایید با اشتیاق پیام پرارزش کتاب اشعیا را بررسی کنیم ، با اینکار اطمینان پیدا میکنیم که داوری و نجات خداوند چندان از ما دور نیست . به امید پیروزی .


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی