خدا و روح القدس


قسمت یافت شده از کتاب مقدس



خدا و روح القدس




خدا کیست ؟ آیا او نامی دارد ؟ آیا الله ، یهوه ، یاهو ، و یا خدا  نامهای او هستند ؟ نظر شما در این باره چیست ؟ آیا خدا بدنی دارد ؟ روح خدا  یعنی چه ؟ آیا روح خدا شخص است ؟ پرسشهایی که اغلب مردم از خود میکنند !

مردم چیزهای بسیاری را پرستش میکنند . لیکن ، کتاب مقدس به ما می گوید که فقط یک خدای حقیقی وجود دارد . او هستی ، را چه در آسمان و چه بر روی زمین خلق کرده است . از آنجائیکه خدا بما زندگی داده است ، تنها باید او را پرستش کنیم ؟ کتاب انجیل ، در مکاشفه یوحنا فصل 4 آیه 11 بما میگوید « ای خداوند ، مستحقی که جلال و اکرام و قوت را بیابی ، زیرا که تو همه موجودات را آفریده ای و محض اراده تو بودند و آفریده شدند . »

خدا از عنوانهای بسیاری برخوردار است ، ولی فقط یک نام دارد . نام او « یهوه » است . در اکثر کتاب مقدس فقط یک نام خاص وجود دارد و آن،، یهوه،، است . این نام چندین هزار بار در کتاب مقدس آمده است . باید اذان کرد که این نام با شکوه در اکثر کتب مقدسه حذف گردیده و عنوانهایی مانند خداوند خدا ، آفریدگار قادر متعال و غیره...جایگزین آن گشته است . ولی خوشبختانه در کتاب مقدس فارسی چاپ قدیمی 1902 و چاپهای دیگر مانند 1996 هنوز این نام ، شکوفان است که امیدوارم دست نخورده هم باقی بماند .

وقتی کتاب مقدس عهد عتیق را میخوانیم نام خداوند را در آن می بینیم . اگر به کتاب  خروج  فصل 3 آیه 15 مراجعه کنیم در آنجا چنین میخوانیم : «  یهوه ، خدای پدران شما ، خدای ابراهیم و خدای اسحاق و خدای یعقوب ( که نام یعقوب بعدا به اسرائیل تبدیل شد ) مرا نزد شما فرستاده ، این است نام من تا ابدالاآباد و این است یادگاری من نسلا بعد نسل . »

پس ملاحظه میکنیم که نام خدا باید تا به ابد باقی بماند و بکار برده شود همچنین باید این نام با احترام به نسلهای بعدی انتقال داد نه اینکه فراموش شود .  آیا خداوند یهوه ، بدنی دارد ؟ کتاب مقدس میفرماید که " خدا روح است " کتاب انجیل یوحنا فصل 4 آیه 24 چنین میگوید : « خدا روح است و هر که او را پرستش کند می باید به روح و راستی بپرستد . »  یک روح شکلی از حیات است که بسیار والاتر از حیات ما می باشد . هیچکس خدا را ندیده است " یهوه " در آسمان زندگی میکند ، لیکن او میتواند همه چیز را ببیند . لطفا با مزمور 11 آیات 4 ، 5 و انجیل یوحنا 1 : 18 مقایسه کنید .

حال روح القدس چیست ؟

خداوند یهوه ، شخصیت خود را بما آشکار می سازد . این کتاب ، نشان میدهد که خصوصیات برجسته خدا ، محبت ، عدالت ، حکمت و قدرت است . کتاب مقدس بما میگوید که او همچنین رحیم ، مهربان ، غفور و بخشنده ، سخاوتمند و صبور است . ما انسانها همچون فرزندان مطیع و فرمانبردار ، باید سعی کنیم از او تقلید کنیم . کتاب افسسیان فصل 5 آیات 1 ، 2 چنین می آموزد : « پس چون فرزندان عزیز به خدا اقتدا کنید . و در محبت رفتار نمائید ، چنانکه مسیح هم ما را محبت نمود و خویشتن را برای ما به خدا هدید و قربانی برای عطر خوشبوی گذرانید . » 

 روح القدس مانند خدا یک شخصیت نیست بلکه نیروی فعال خداوند است . کتاب مزمور 104 : 30 بما میگوید : « چون روح خود را می فرستی ، آفریده میشوند و روی زمین را تازه میگردانی . »

استفاده از نام خدا در قرن اول میلادی

در دوران حواریون ( روسولان ) عیسی مسیح ، در قرن اول میلادی ، جماعت های مسیحی در بسیاری از کشورها تشکیل یافت . اعضای این جماعتها ( کلیساها ) به طور مداوم به دور هم جمع میشدند تا کتاب مقدس را مورد بررسی قرار دهند . آیا این مسیحیان ، از نام خداوند یهوه استفاده میکردند ؟ سپتوجینت ، ترجمه یونانی عهد عتیق کتاب مقدس بود که در قرن دوم قبل از میلاد به پایان رسید . از آنجائیکه یونانی ، زبان بین المللی آن زمان بود در بسیاری از جماعت ها ( کلیساها ) از سپتوجینت برای آموزش استفاده میشد . برخی از محققان بر این باورند که از همان زمان در سپتوجینت لقب کیریوس ، ( واژه یونانی " خداوند " ) در همه جا جایگزین نام خدا شده بود . اما دلایلی موجود است که خلاف آنرا ثابت میکند .

 قسمت هایی از سپتوجینت یافت شده که به قرن اول پیش از میلاد بر میگردد نشان میدهند که نام خداوند یهوه ، در متون یونانی با چهار حرف عبری « ی ه و ه » یا تتراگراماتن ، نوشته شده است . پروفسور جورج هووارد ، در این خصوص نوشت : " ما سه دست نوشته از ترجمه یونانی کتاب مقدس سپتوجینت را مورد بررسی قرار دادیم . پیش از قرن اول میلادی این دست نوشته ها مجزا از یکدیگر به نگارش در آمده بودند . در هیچ یک از این نسخه ها ، تتراگراماتن به صورت کیریوس ، یا شکلی دیگر ترجمه نشده بود . پس میتوان با اطمینان گفت که در میان یهودیان استفاده از نام خدا ، پیش از نگارش عهد جدید ، و هنگام نگارش عهد جدید و پس از آن مرسوم بوده است . " ( برگرفته از مجله مروری بر باستان شناسی کتاب مقدس )

حال ، آیا رسولان و شاگردان عیسی در نگارش کلام الهامی خدا از نام خدا استفاده میکردند ؟ پروفسور هووارد می گوید : " از آنجا که کلیسای عهد جدید از سپتوجینت که نام خدا بشکل عبری در آن نوشته شده بود ، استفاده و نقل و قول میکرد ، پس بی شک نویسندگان عهد جدید نیز نام خدا را بهمان شکل در نقل و قولهای خود می آوردند . "  بنابراین ، ما میتوانیم نتیجه گیری کنیم که مسیحیان قرن اول میتوانستند نام خدا را ، هم در ترجمه های عهد عتیق و هم در دست نوشته های عهد جدید بیابند و آنرا نیزبکار برند و آموزش دهند . شاد باشید .











نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی