دروغی درباره تثلیث اقدس

پرسش مطرح شده : تثلیث ، سه خدایی در حالیکه این سه خدا عین یکدیگر نیستند و اگر چنین است آیا این سه تا محدود هستند ... ؟
به این پرسش بطور مختصر پاسخ داده میشود زیرا درک این موضوع بسیار ساده و بطور کلی جزع تعالیم کتاب مقدس نیست و اگر دوستان مایل باشند بعدها بطور کلی پاسخ به عقیده در باره  تثلیث و اصلا چگونه توسعه یافت ؟ داده میشود ولی حالا پاسخ مختصر ما .  یک نشریه پروتستان چنین اظهار نظر میکند : « واژه تثلیث در کتاب مقدس یافت نمیشود ... تثلیث تنها از قرن چهارم به بعد بطور رسمی جایی در علم خداشناسی کلیسا پیدا کرد . » ( برداشت از فرهنگ مصور کتاب مقدس ) و یک مقام معتبر کاتولیک میگوید که : " تثلیث بطور مستقیم و بی واسطه کلام خدا نیست "  برداشت از دایره المعارف جدید کاتولیکی .


کتاب دایره المعارف کاتولیکی نیز چنین مینویسد : « در نوشته های مقدس هیچ عبارتی که در آن سه شخص الهی  را همراه یکدیگر مشخص میکند ، وجود ندارد . حال که واژه « تثلیث » در کتاب مقدس یافت نمیشود ، آیا حداقل "  ایده تثلیث "  در آن به روشنایی تعلیم داده میشود ؟
کتاب دایره المعارف دین ، اذعان میکند : « عالمان الهیات موافق این امر هستند که کتاب مقدس عبرانی ( عهد عتیق ) اعتقاد تثلیث را در بر ندارد . » و دایره المعارف جدید کاتولیکی همچنین دراین باره میگوید : « اعتقاد تثلیث اقدس در عهد عتیق آموزش داده نمیشود»

از طرفی محقق کتاب مقدس ، ادموند فروتمن یسوعی ، در کتاب خود با عنوان خدای ثلاثه ، چنین اذعان میکند : « عهد عتیق صریحا یا تلویحا از خدایی ثلاثه که پدر ، پسر و روح القدس است هیچ سخنی به ما نمیگوید و هیچ مدرکی مبنی بر این که نگارندگان مقدس حتی گمان برده باشند که تثلیثی در الوهیت وجود دارد در دست نیست . حتی در نظر مجسم کردن آثار و نشانه ها و یا علامات پنهانی ، از تثلیث اشخاص در عهد عتیق بمعنی پا فراگذاشتن از کلام و منظور نگارندگان مقدس است . »

کتاب دایره المعارف دین ، میگوید : « عالمان خداشناسی موافق هستند که عهد جدید نیز حاوی عقیده صریحی در باره تثلیث نیست . »
فروتمن یسوعی ، چنین اظهار میکند : «حتی  نگارندگان کتاب مقدس یونانی ( عهد جدید یا انجیل ) عقیده ای معین و یا قاعده ای وضع شده از تثلیث در اختیار ما نمیگذارند ، هیچ آموزش صریحی در این مورد که در یک خدا ، سه شخص الهی وجود دارد نیر بدست نمی دهند . در هیچ کجا عقیده تثلیثی سه موجود مستقل با حیات و فعالیت الهی در یک الوهیت را نمی یابیم . »

فرهنگ جدید بین المللی خداشناسی عهد جدید ، اظهار میکند : « کتاب انجیل مقدس ( عهد جدید ) حاوی عقیده توسعه یافته تثلیث نیست . کتاب مقدس فاقد صریح این مطلب است که پدر ، پسر و روح القدس از جوهری مساوی هستند . [ کارل بارت ، عالم خداشناسی ]
پروفسور ا. واشبرن هاپکینز از دانشگاه یال ، این موضوع را چنین تأکید میکند : " ظاهرا عقیده تثلیث برای عیسی و پولس رسول ناشناخته بوده است زیرا آنان هیچ اشاره ای در این باره نمیکنند . " ( کتاب سرچشمه و تکامل دین )
آرتور ویگال ، تاریخ نویس مینویسد : « عیسی مسیح هرگز اشاره ای به چنین پدیده ای نکرد و در هیچ کجای کتاب مقدس عهد جدید واژه تثلیث ، نیامده است . این عقیده تنها سیصد سال پس از مرگ سرور ما عیسی مسیح بوسیله کلیسا پذیرفته شد . » ( از کتاب بت پرستی در مسیحیت ما )

بنابراین همانطوریکه مشاهده میکنید هیچ مدرکی مبنی بر " سه خدا ، در یک خدا " که تثلیث نامیده میشود وهر کدام دارای قدرتی خاص است و مجموعه سه خدا ، یک خدا میشود و یا الوهیت هر کدام محدود است یا نه ، وجود ندارد . آموزش تثلیث در واقع به دوران قرن چهارم بعد از میلاد ( یعنی دیگر نه عیسی مسیح بود و نه شاگردان و پیروان اولیه او)  برمیگردد که انحرافی بود از تعلیم مسیحی اولیه . ( دایره المعارف آمریکانا ) در واقع مسیحیان ایماندار به هیچ عنوان به خدای سه گانه اعتقادی ندارند و تنها  خدای متعال « یهوه » و پسر او عیسی مسیح  را بعنوان خداوند یا سرور و پادشاه سلامتی ( ، نه خدای متعال ، ) می دانند . زیرا ما فقط یک خدا داریم که کتاب مقدس صریحا به او تأکید دارد . ( کتاب مرقس فصل 12 آیه 29 ) میگوید : ... خداوند خدای ما خداوند واحد است .  همچنین در کتاب خروج فصل 20 آیه 2 : من هستم یهوه ، خدای تو ، که تو را از زمین مصر و از خانه غلامی بیرون آوردم .  کتاب مقدس بیش از هفت هزار بار نام خداوند متعال را میخواند .و هزاران فصل و آیه موجود هست که عیسی خدای عهد عتیق و یا خدای عهد جدید نیست .   

پس اگر مسیحیان درسی از تثلیث اقدس میدهند نادانسته از تاریخ " تثلیث " چیزی نمیدانند و تصور میکنند که تعالیم شان درست است و آنانیکه می پندارند تثلیث در کتاب مقدس وجود دارد و میخواهند با مدارکی از کتاب مقدس ، حرفشان را به کرسی بنشانند بطور کلی خدای بت را پرستش میکنند نه خدای متعال را که میفرماید " از بت ها " دوری کنید . باید توضح بدهم که قرنها پیش از عیسی مسیح ، مجموعه های سه گانه ، یا تثلیثهایی ، از خدایان  در بابل و آشور قدیم وجود داشت . « دایره المعارف میتولوژی لاروس  » به زبان فرانسه به یک چنین مجموعه سه گانه ای در همان منطقه بین النهرین اشاره میکند . « عالم به سه ناحیه تقسیم شده بود و هر ناحیه به قلمرو یک خدا مبدل گشت . سهم آنو ، آسمان بود . زمین به انلیل واگذار شد . ائا حاکم آبها شد . آنها با یکدیگر مجموعه سه گانه خدایان اعظم را تشکیل دادند .  »  برای اطلاعات بیشتر در باره خدای ثلاثه با ما تماس بگیرید .





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی