آزادی حقیقی در رهنمودهای خدا


بر شریعت کامل آزادی چشم دوزید.
یقوب 1 : 25
ما در روزگاری زندگی می کنیم که طمع ، بی قانونی و خشنونت رو به افزایش است . در نتیجه دولت ها قوانین بیشتری وضع کرده اند و پاسگاه های پلیس تقویت شده و برای نظارت بیشتر دوربین نصب می کنند . شهروندان برخی از کشورها برای امنیت جان و مال خود در خانه هایشان دزدگیر نصب میکنند . بر قفل های خانه می افزایند و حتی حصار برقی می کشند . بسیاری نیز حاضر نیستند شب ها از خانه خارج شوند یا فرزندشان بدون مراقب بیرون از خانه بازی کند . به روشنی میتوان دید که آزادی مردم روز بروز کمتر میشود و این وضعیت احتمالا رو به زوال است .

اگر به روایت کتاب مقدس توجه کرده باشیم در آنجا میخوانیم که شیطان در باغ عدن ادعا کرد که انسان با جدا شدن از خدا به آزادی حقیقی دست می یابد . او خودمختار خواهد شد و نیازی به رهنمودهای خدا ندارد ولی حقیقتا تا به امروز ثابت شده است که سخن شیطان دروغی مغرضانه و بزرگ بوده است ! انسانها هر چه بیشتر به معیارها و حد و مرزهای الهی بی اعتنایی می کنند ، جامعه بشری بیشتر عذاب میکشد . این وضعیت در زندگی ما مسیحیان نیز تأثیر میگذارد . با این تفاوت که ما مشتاقانه در انتظار پایان اسارت بشر از گناه و فساد و سهیم شدن در « آزادی پرجلال فرزندان خدا » هستیم . ( رومیان 8 : 21 ) در واقع مدتهاست که خداوند متعال  یَهُوَه ، خادمانش را برای این آزادی آماده میسازد . چگونه ؟

یعقوب یکی از نگارندگان کتاب مقدس انجیل به « شریعت کامل آزادی » اشاره کرد . ترجمه های دیگر کتاب مقدس این عبارت را « قانون کامل آزادی » و « شریعت کامل آزادی بخش » ترجمه کرده اند که در تمام این برگردانها صحیح می باشد . مفهوم این عبارت « آزادی بشر »از قید و بندهای مذهبی است ولی متاسفانه انسانها این قانون را وسیله ای برای محدود ساختن مردم می دانند نه آزادی آنان . پس « شریعت کامل آزادی » چیست و این شریعت و این قانون چگونه ما را آزاد میسازد ؟

شریعت آزادی بخش
شریعت کامل آزادی ، شریعت موسوی نیست چرا که آن شریعت برای تشخیص گناه داده شده بود که در مسیح پایان یافت . از کجا این موضوع را میدانیم ؟ در انجیل متی چنین میخوانیم : « گمان مبرید که آمده ام تا تورات یا صحف انبیا را باطل سازم . نیامده ام تا باطل نمایم بلکه تا تمام کنم . » متی یکی از شاگردان عیسی بود که گفته های عیسی مسیح را به رشته تحریر درآورد تا درسهایی برای انسان امروزی باشد . پس یعقوب به چه شریعتی اشاره کرد؟

او « شریعت مسیح » را در ذهن داشت که « قانون ایمان » و « شریعت انسانهای آزاد » نیز نامیده شده است . در کتاب رومیان 3 : 27 چنین آمده است : « پس جای فخر کجاست ؟ برداشته شده است ! به کدام شریعت ؟ آیا به شریعت اعمال ؟ نه ، بلکه به شریعت ایمان . » و در کتاب غلاطیان 6 : 2 آمده که : « بارهای سنگین یکدیگر را متحمل شوید و بدین نوع شریعت مسیح را بجا آرید . » از این رو « شریعت کامل » شامل چیزهایی میشود که خداوند از ما انتظار دارد .
« شریعت کامل » مانند قوانین بسیاری از کشورها پیچیده و دشوار نیست بلکه شامل دستورات و اصول ساده میباشد عیسی گفت « یوغ من راحت است و بار من سبک » - متی 11 : 29 و 30 به علاوه در « شریعت کامل » لزومی نیست که لیستی بلندپایه از تحریم ها یا مجازات ها تهیه شود چرا که اساس آن « محبت » است و بر دل و ذهن حک میشود نه بر لوحه سنگی .

شریعت کامل ، چگونه ما را آزاد میکند ؟
حد و مرزی که خداوند برای مخلوقات باشعورش قرار داده است برای فایده و حفاظت آنان میباشد . برای مثال: قوانین فیزیکی را در نظر بگیرید که انرژی و ماده را کنترل میکنند . مردم هرگز احساس نمی کنند که این قوانین آنان را محدود میسازد . برعکس میدانند که این قوانین برای زیست ضروری است . به همین صورت معیارهای اخلاقی و روحانی خداوند یَهُوَه که در شریعتِ کاملِ مسیح بازتاب میشود برای فایده انسانها اهمیت خاصی دارد .
قانون آزادی نه تنها ما را محافظت میکند بلکه بما اجازه میدهد نیازهای طبیعی مان را بدون صدمه زدن به خود یا زیر پا گذاشتن حق و آزادی دیگران برآورده سازیم . پس ما آزادیم آنچه دلمان میخواهد انجام دهیم به شرطی که حق آنرا داشته باشیم و خواستمان هماهنگ با خصوصیات و معیارهای الهی باشد . به زبانی دیگر باید بیاموزیم که آنچه خدا دوست دارد دوست داشته باشیم و از آنچه نفرت دارد متنفر باشیم .
برای درک این موضوع مثالی میزنم : مردی بنام « جمال » به دخانیات معتاد بود !  هنگامیکه شروع به مطالعه و آموزش کتاب مقدس کرد با موضوعی جدی برخورد کرد که او را وادار به تفکر وا داشت ! جمال متوجه شد که خدا بدن ما انسانها را « نیکو و مقدس » خوانده است و از هر خرابی بر پیکر مقدس باید خودداری کرد . این موضوع باعث شد تا جمال بجای اینکه تسلیم تمایلات نفسش شود ، مطیع رهنمودهای محبت آمیز خدا شد و تصمیم به ترک اعتیاد به دخانیات خود شد و قول داد تا از بدن خود بخوبی مواظبت نماید تا خدای حق را خشنود سازد .

حال بعد از گذشت زمان ، ببینیم  جمال درباره ترک دخانیات خود چه میگوید : « احساس کردم از بندگی دخانیات آزاد شدم و ازاین بابت بسیار خوشحال بودم. » جمال به تجربه آموخت ، آزادی دنیوی که بر طبق خواهش های نفس است در واقع شخص را برده میسازد ولی آزادی در رهنمودهای خدا که هماهنگ با روح او است ، شخص را بسوی « حیات و آرامش » سوق میدهد . بنابراین ، اگر بخواهیم از بندگی مسئله ای بیرون آئیم باید تقاضای کمک از پدر آسمانی کنیم و طالب دریافت روح مقدس او باشیم زیرا او در سخت ترین موقعیت ها به کمک مان می آید !  حال چگونه میتوانم کلام خدا را بفهمیم ؟ لطفا به مبحث بعدی توجه کنید !
به کلام خدا چشم دوزید !
همانطوریکه در ابتدا گفتیم در انجیل یعقوب 1 : 25 آمده : « کسیکه بر شریعت کامل آزادی چشم دوخت و در آن ثابت ماند... او در عمل خود مبارک خواهد بود . » واژه یونانی که « چشم دوخت » ترجمه شده است بدین مفهوم است که شخص زانو میزند تا چیزی را از نزدیک نگاه کند و این موضوع تلاش شخص را در ذهن تداعی میکند .
پس اگر میخواهیم شریعت آزادی در ذهن و دلمان تأثیر بگذارد باید مستمرا کتاب مقدس را بخوانیم و در مورد آنچه خوانده ایم عمیقا تعمق کنیم . همزمان نیز باید در کلام خدا « ثابت بمانیم » و به آن نیز عمل کنیم و زندگی مان را با آن هماهنگ سازیم . عیسی مسیح موضوع مشابهی را به کسانی گفت که به او ایمان آورده بودند. او به آنان چنین گفت : « اگر در کلام من بمانید ، براستی شاگردان من خواهید بود و حقیقت را خواهید شناخت و حقیقت شما را آزاد خواهد کرد . » ( یوحنا 8 : 31 و 32 ) کتابی مرجع در مورد « شناخت » میگوید که مفهوم آن « درک کردن و قدر دانستن » است چرا که « آنچه شخص درک میکند برایش ارزش و اهمیت قائل است . » پس وقتی مطابق با حقایق کتاب مقدس زندگی می کنیم ، در واقع در کلام خدا زندگی میکنیم و آنرا بخوبی درک کرده ایم . به علاوه میتوان گفت که کلام خدا ، در ما « عمل میکند » و شخصیت ما را شکل میدهد تا خصوصیات پدر آسمانی خود را بهتر بازتاب سازیم .
صادقانه از خودتان بپرسید : آیا حقایق کتاب مقدس را به خوبی درک کرده ایم ؟ آیا زندگی مان را با آن مطابقت داده ایم ؟ یا اینکه به برخی از آزادی های دنیا تمایل داریم ؟

روح القدس ، کمکی در راه آزادی
در کتاب قرنتیان 3 : 17 چنین میخوانیم : « هر جا روح خداوند باشد ، آنجا آزادی است . » آیا این آیه را میتوانیم درک کنیم ؟ روح خدا چگونه ما را آزاد میسازد ؟ توجه داشته باشید که اگر با قدرت ایمان به خداوند متعال مطالب کتاب مقدس را بخوانیم  و از او بخواهیم تا کلامش را برایمان باز کند آنوقت است که او را خشنود کرده ایم . زیرا ما با خوشرویی ، فروتنی ، محبت ، صبر و خویشتنداری از او تقاضای درک کلامش را کرده ایم . و او با تمام مهر و محبتی که نسبت به بنده اش دارد خصوصیات خودش که نیکویی ، مهر و محبت ، آرامش و صبر ، شادی و فروتنی است  را بما عرضه میکند و در تمام شرایط زندگی ، با روح مقدسش دست ما را میگیرد و مددکار ما میشود .
   ولی برعکس ، کسانیکه مجذوب روح دنیا میشوند و امیال نفسانی خود را ارضا می کنند ، شاید فکر کنند که آزادند ولی حقیقت امر خلاف این موضوع است از اینرو دولت ها انبوهی از قوانینی میسازند تا امیال و رفتار این اشخاص کنترل شود . پولس رسول گفت : « شریعت نه برای درستکاران آمد بلکه برای قانون شکنان و سرکشان وضع شده است . » ( اول تیموتاوس 1 : 9 و 10 ) آنان همچنین غلام اربابی ظالم یعنی « گناه » هستند چون که از « هوای نفس خود » پیروی می کنند . در واقع  این اشخاص مانند حشراتی می باشند که در کاسه ای از عسل میروند تا خود را سیر سازند ولی در آن گرفتار میشوند .

بنابراین باید دقت کرد تا در دام روح دنیا که ادیان و مذاهب کاذب امروزی را نیز در خود دارد ، نیافتاد . شما حتما دیده اید که روح پلید این ادیان ، چگونه رهبران مذهبی و سیاسی خود را به جان مردم می اندازد و چه کشتارهایی که نمی کند . با دیدن چنین مناظرهولناک کشتارها ، آیا هنوز میتوانید بگویید که انجام اینگونه قتل ها خواست خداست ؟ روح پلید خون می طلبد ولی روح پاک ، مهر و محبت و نیکویی می طلبد ، خواست خدا در اینست تا مخلوقاتش از اینگونه مذاهب و ادیان ستم گر و پر از خرافات و دروغ آزاد شوند . مطمئن باشید که شیطان همیشه و در همه جا زیرکانه عمل میکند و باید باهوش در کنار خدای متعال یَهُوَه و پسر او یعنی عیسی مسیح ، مستحکم باقی بمانید تا بر روح پلید پیروز آئید . 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی