واقعا نام خداوند یکتا « یَهُوَه » است ؟




پرسشی که مطرح شده است ، اینست که بسیاری از دوستان گرامی میخواهند بدانند که واقعا نام خداوند یکتا « یَهُوَه » است ؟ یا اینکه یهودیان این نام را که به عبری بمعنای « خدا » میباشد انتخاب کردند ؟
« یهوه ، خدای زنده و جاودان » کلامش را برای نجات بشر محفوظ داشته است . چگونه این موضوع را می دانیم ؟ زیرا در کتاب مقدس چنین آمده است : « کلام خدا تا ابد باقی است . » اول پطرس 1 : 23 تا 25 .

همچنین خدای متعال نامش را برای بشریت حفظ و آشکار کرده است تا او را با آن نام در دعاهایشان خطاب کنند . در کتاب پیدایش 2 : 4 نام خداوند در هنگام آفرینش ، برای اولین بار ذکر شده است . همینطور نام خدا چندین بار در سنگ نبشته های ده فرمان ، نوشته شده است . اولین فرمان خدا با این کلمات آغاز میشود : « من هستم یَهُوَه ، خدای تو » ( خروج 20 : 1 تا 17 ) را بخوانید . پس مردم جهان که به نامهای گوناگون خدای متعال را ستایش می کنند در واقع نمیدانند که  «خدای حقیقی ، یهوه» را ستایش و عبادت نمی کنند .

نامهای گوناگونی که مردم جهان برای خدا بکار میبرند مانند : ایزد یکتا ، خداوند خدا ، الوهیم ، اهیه ، الله ، پروردگار ، ادونای کلا نام نیستند بلکه تنها عنوانهایی هستند که بکار برده میشوند . در حالیکه « یهوه » تنها نام خداست که بمعنی « من هستم و یا موجب میشوم »  است و برای تقرب به او باید تنها و تنها این نام گفته شود نه چیز دیگری چون تنها نجات ایمانداران هر قوم و نژاد در گرو بکار بردن این نام است . در کتاب تثنیه 7 آیه 9 چنین می خوانیم : « پس بدان که یهوه ، خدای تو ، اوست خدا ، خدای امین که عهد و رحمت خود را با آنانیکه او را دوست میدارند و اوامر او را بجا می آورند تا هزاران پشت نگاه میدارد . » 
  
آیه ای از این واضح تر ؟ بنابراین نباید نام خدای متعال را به غلط  فقط  بمردم اسرائیل و یهود وصل نمود بلکه خدای یهوه خدای تمامی بشریت است . همچنین مسیحیان هم باید بدانند که برای نزدیک شدن به خدای متعال یهوه که اغلب خدای پدر گفته میشود  ، باید در دعاهای خود به خدای پدر یهوه ، و در نام عیسی مسیح دعا کنند .
 مسیحیان حقیقی که در کلام خداوند تفحص و تعمق می کنند میراثی دارند که در حفظ آن کوشا هستند . در فرهنگ انگلیسی کالینز کُبیلد چنین آمده است : « میراث ملی شامل همه رسوم ، ویژگی ها و جنبه های زندگی مردم یک سرزمین است که طی سالیان متمادی از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شده است . » اما میراث روحانی ما مسیحیان شامل شناخت دقیق و موثق از کلام خدا و درک روشن از حقیقت در باره او و مقاصدش است .

میراث روحانی :  شامل اطلاعات دقیق و موثق و پرارزش کتاب مقدس در مورد همه ابعاد زندگی و خادمین خداوند است . در کتاب انجیل یوحنا چنین آمده است : « ... پرستندگان حقیقی پدر را به روح و راستی پرستش خواهند کرد زیرا که پدر مثل این پرستندگان خود را طالب است . خدا روح است و هر که او را پرستش کند می باید به روح و راستی به پرستد . » یوحنا 4 : 23 و 24

خداوند یهوه ، حافظ نامش است : خدا نامش را سالیان متمادی در تمام  دست نبشته های عهد قدیم و عهد جدید حفظ کرده است حتی باستان شناسان دست نوشته هایی را پیدا کرده اند که نام خدا را تایید می کند . مثلا نام خدا بر سنگ « موآبی » که در دیبون ، 21 کیلومتری شرق دریای مرده ، یافت شد دیده میشود . بر این سنگ همچنین نام پادشاه اسرائیل ، عُمری و پادشاه موآب ، میشع نوشته شده است . اهمیت ویژه سنگ موآبی ، در اینست که نام خدا بشکل  « تتراگراماتون » یعنی چهار حرف عبری « ی ه و ه » دیده میشود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره نام خدا از شما دعوت می کنم تا به این آدرس زیر وارد شوید : http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%D9%87%D9%88%D9%87
پاینده باشید .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی