شریعت کامل آزادی چیست ؟


شریعت کامل آزادی ، شما دوستان گرامی حتما میدانید که منظور از شریعت « قانون » است و این کدام قانونی است که ما انسانها را به به آزادی حقیقی سوق میدهد ؟ امروزه در روزگاری زندگی می کنیم که طمع ، بی قانونی و خشونت رو به افزایش است در نتیجه دولت ها قوانین بیشتری وضع می کنند و پاسگاه های متعدد پلیس را تقویت و برای نظارت بیشتر دوربین نصب می کنند . شهروندان برخی از کشورها برای امنیت جان و مال خود در خانه هایشان دزدگیر نصب میکنند ، بر قفل های خانه می افزایند و حتی حصار برقی می کشند . بسیاری حاضر نیستند که شب ها از خانه خارج شوند یا فرزندانشان بدون مراقب بیرون از خانه بازی کند . به روشنی میتوان دید که آزادی مردم روز به روز کمتر میشود و این وضعیت احتمالا رو به زوال است .
یعقوب یکی از نگارندگان کتاب مقدس به « شریعت کامل آزادی » اشاره میکند . چگونه ؟ باید اذان کرد که شریعت کامل آزادی همان « قانون کامل آزادی » است که در ترجمه های کتاب مقدس تفسیری بیان شده است . البته انسانها قانون را وسیله ای برای محدود ساختن مردم میدانند نه آزادی آنان . پس شریعت کامل آزادی چیست ؟ و این قانون چگونه ما انسانها را آزاد میسازد ؟
شریعت یا قانون کامل آزادی شریعت اسلامی و یا موسوی نیست زیرا  شریعت موسوی برای تشخیص گناه داده شد و در مسیح اتمام یافت . ( متی 5 : 17 ) پس یعقوب به چه شریعتی اشاره کرد ؟ او شریعت مسیح را در ذهن داشت که « قانون ایمان » و « شریعت انسانهای آزاد » نیز نامیده شده است . « بارهای سنگین یکدیگر را حمل کنید که این گونه شریعت مسیح را به جا خواهید آورد . » ( غلاطیان 6 : 2 ) مسلما این قانون طلایی در ابتداء برای ایمانداران مسیحی آورده شد ولی انسانهایی با اعتقاد و باورهای دیگر میتوانند این آیه را الگوی زندگی انسانی خود سازند .
قانون مسیح قانون پیچیده و دشواری نیست که نتوان از آن بهره جُسد بلکه شامل دستورات و اصول ساده و صادق می باشد . عیسی مسیح فرمود : « یوغ من راحت است و بار من سبک » ( متی 11 : 29 و 30 ) بعلاوه ، در شریعت کامل ؛ لزومی نیست که لیستی بلند پایه از تحریمها و یا مجازات تهیه شود چرا که اساس آن « محبت »  است و بر دل و ذهن حک میشود . شما حتما خوانده اید که محبت می بخشد ، فراموش می کند ، کینه به دل راه نمیبرد ، جنگ ستیز نیست ، کسی را به زندان و چوبه دار نمی برد ، حسود نیست و به مال دیگران چشم بد ندارد ، حدو ومرزی نمیشناسد ، نژادپرست و دین پرست نیست . بنابراین اگر کسی محبت داشته باشد چه اجر الهی که نصیبش نمیشود.
حال شریعت چگونه ما را آزاد میسازد ؟ حد و مرزی که خداوند متعال « یهوه » برای مخلوقات باشعورش قرار داده است برای فایده و حفاظت آنان می باشد و در مسیح بازتاب میشود و هر کسی که در شریعت کامل بماند بهره میبرد . قانون آزادی نه تنها ما را محافظت می کند بلکه بما اجازه میدهد نیازهای طبیعی مان را بدون صدمه زدن بخود و به دیگران یا زیر پا گذاشتن حق و آزادی دیگران برآورده سازیم . پس ما آزادیم آنچه دلمان میخواهد انجام دهیم بشرطی که حق آنرا داشته باشیم و خواستمان هماهنگ با خصوصیات و معیارهای خدای یهوه ، باشد . به زبانی دیگر باید بیاموزیم که آنچه خدا دوست دارد دوست داشته باشیم و از آنچه نفرت دارد متنفر باشیم . ( عاموس 5 : 15 )
البته به دلیل ناکاملی انسانی و غلبه کردن بر تمایلات غلط دشوار است که به قانون کامل آزادی برسیم ولی با وجود این اطاعت از همین قانون آزادی ما را تا حدی از این تمایلات غلط ، آزاد میسازد . برای نمونه : وقتی مردی بنام جواد کتاب مقدس را تعلیم می دید به دخانیات معتاد بود . او وقتی آموخت اعتیادش خدا را ناخرسند میسازد با تصمیمی روبرو شد ؛ آیا تسلیم نفسش شود یا اینکه مطیع کلام نیکوی خدا باشد ؟  با اینکه بدنش نیکوتین را طلب میکرد عاقلانه تصمیم گرفت خدا را اطاعت و خدمت کند . جواد بعد از غلبه بر اعتیاد خود گفت : احساس کردم از بندگی دخانیات آزاد شدم و بسیار خوشحالم که کلام خدا مرا از این بندگی نجات داد.
جواد به تجربه آموخت آزادی دنیوی که بر طبق خواهشهای نفس است در واقع شخص را غلام خود میسازد ولی آزادی الهی که هماهنگ با روح خداست شخص را بسوی « حیات و آرامش » سوق میدهد . جواد با قدرت روح خدا توانست بر خواهش نفس خود که درون را میَدرد و برون را میخُشکاند ، غالب آید. همین تدارک به همه ما کمک می کند تا آزادی حقیقی را بیابیم . بنابراین ، « کسیکه بر شریعت کامل آزادی چشم دوخت و در آن ثابت ماند ... او در عمل خود مبارک خواهد بود . » ( یعقوب 1 : 25 )

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی