هراس در ذهنیت ماست !



منظور از هراس وحشتی که دنیای سیاسی و اقتصادی امروزی به لحاظ روانی و با تبلیغات فراوان در دنیا ایجاد میکند تا انسانها را بیشتر خانه نشین کند و اگر هم ملت ها هدفی برای بهبودی مالی خود دست به تظاهرات می زنند با این تبلیغات گسترده ای که ایجاد میشود آنها را کمی با ملاحظه میکند که چیزی نگویند و از این زندگی که دارند راضی باشند . حال اگر به لحاظ روحانی به امور دنیا نگاه کنیم می بینیم که کلام خدا در باره وضعیت های دیروز و امروز همچنان هشدارهایی داده و میدهد و اینگونه رویدادهای دنیوی برای مسیحیان ایماندار تعجبی ندارد ، زیرا اگر به کلام  داود در کتاب مزامیر رجوع کنیم در آنجا چنین میخوانیم : خداوند نور من و نجات من است از که بترسم ؟
( مزمور 27 : 1 ) از این آیه که چندین هزار سال پیش نوشته شد ، حکایت از وحشت سیاسی و اقتصادی دنیای باستان بود از این رو داود به درگاه خدا دعا میکند تا بتواند امور دنیوی روزگار خود را با عدالت رهبری نماید . شما حساب بکنید پادشاه برگزیده خدا همیشه خداوند یهوه را برای راهنمایی خود میخواند او حتی به مشاورین خود اطمینان نمیکند . سپس در همان کتاب میگوید :خداوند ملجای جان من است از که هراسان شوم ؟
ترس موجب تضعیف است اما هراس ، از ترس هم شدیدتر است ! با این حال اگر کسی از خداوند متعال یهوه ، می ترسد و او را اعتماد خود میسازد از هیچ چیز هراس ندارد . اگر ذهنیت ما با اعتماد و اطمینان  به امور خداوندی مشغول باشد پس از که هراس داشته باشیم . وقتی خداوند را ملجای خود میسازیم یعنی به او پناه می بریم ، در امنیت ساکن خواهیم بود و از ترس بلا و مسائل مالی و سیاسی آسوده خواهیم ماند . به چه دلیل ؟ با هم دنبال می کنیم !
خداوند نور و نجات من است
وقتی کتاب مقدس می گوید : " خدا نور من است " این موضوع را به یاد ما می آورد که خداوند ما را از ظلمت دنیا رها ساخته است. ( مزمور 27 : 1 ) نور ، راهمان را روشن میسازد تا خطر یا مانع را ببینیم ولی آنرا از سر راه ما بر نمی دارد . ما باید مطابق با آنچه می بینیم عاقلانه عمل کنیم . به همین شکل خداوند مفهوم وقایع دنیا را برایمان روشن کرده است . او خطرات نهفته در این دنیا را بما هشدار داده است . همچنین توصیه هایی مفید و عملی از طریق کتاب مقدس در اختیارمان گذاشته است . اما برای فایده بردن از نور الهی باید مطابق با آن نیز عمل کنیم . بدین شکل از دشمنان ایمان و معلمان به اصطلاح عالِم ، عاقلانه تر عمل خواهیم کرد .
 توجه داشته باشید که از کتاب مزمور فصل 27 آیه 1 آن درک کردیم که داود فراموش نکرده بود که خداوند یهوه ، چگونه او را بارها نجات داد.    چون وقتی سرگذشت داود را میخوانیم در آنجا می بینیم که خداوند او را هنگامیکه جوانی بیش نبود و شغل چوپانی را به عهده داشت چند بار از دست شیر و از چنگ خرس رهانید سپس خداوند او را بر جُلیات غول پیکر فلسطینی پیروز ساخت . پس جای تعجبی نیست وقتی در دعایش می گوید : " خداوند ... نجات من است " بنابراین خداوند همانطوریکه داود را نجات داد سپس او را به پادشاهی قوم برگزیده انتخاب نمود ، دیگر خادمانش را طی مصیبت عظیم نجات خواهد داد . ( دوم پطرس 2 : 9 )
کمک های الهی را بیاد آورید
هنگامیکه در دعا از آفریدگار تقاضایی می کنید و آن را بعد از اندک زمانی دریافت می کنید ، رضایت و خشنودی او را جلب کرده اید و باید بخاطر بیاورید که پروردگار از شما رضایت دارد و رهنمودهای او را با اشتیاق پذیرا شوید . این رهنمودها ممکن است از طریق روح القدس او باشد یا از طریق مومنین خود که بر اساس کتاب مقدس راهنمای شما میشوند ، حال به هر طریقی که باشد پذیرای رهنمودهای او باشید . موضوع دیگری که شجاعت را در ما رشد میدهد در کتاب مزمور 27 : 2 و 3 ذکر شده است : چون بدکاران بر من هجوم آورند تا گوشت تنم را بخورند ، چون خصمان و دشمنانم بر من بتازند ، آنانند که می لغزند و می افتند . اگر لشگری به مقابله با من اردو زند ، دلم نخواهد ترسید ؛ اگر جنگ بر من برپا شود در آن نیز اطمینان خواهم داشت .
داود وقایعی را به خاطر آورد که بدست خداوند یهوه ، رهایی یافته بود . این خاطرات شجاعت لازم را در تحمل دشوارترین وضعیت ها به او داد . به حتم شما نیز تجربیاتی مشابه داشته اید و حتما به درگاه ایزد یکتا شدیدا دعا کرده اید و خداوند یهوه حکمت یا قوت لازم را برای تحمل آن بشما داده است . یا شاید موانعی در سر راه تان بوده و خداوند آن موانع را از سر راهتان برداشته است تا او را خدمت کنید ، یا درهای آرامش و سعادت را بر رویتان باز کرده است . فکر کردن به آن وقایع چه احساسی در شما بوجود می آورد ؟ به حتم متقاعد میشوید که خداوند یهوه ، قادر است شما را حتی از موانعی بس دشوار چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ جسمی یا وضعیتی بس سخت تر و هراسناکتر ، نجات دهد . وقی شما به خدا پناه میبرید ، هراس را از ذهنتان پاک می کنید و آرامش و اعتماد روحانی را جایگزین آن میکنید . بنابراین ، با سعادت و پاک زندگی خواهید کرد.
حال اگر دولتی قصد داشته باشد شما را بعنوان یک مسیحی از پرستش حقیقی خداوند یهوه و پسر گرامی او باز دارد و نگذارد بشارت پادشاهی او را بدهید که آینده همه مسیحیان و حتی غیرمسیحیان است ، آنوقت چه واکنشی خواهیم داشت ؟ کمااینکه این برخوردهای غلط و غیرانسانی در بیشتر کشورهای اسلامی حتی کشورعزیز خودمان ایران با مسیحیان انجام میشود . آنانیکه داد از قانون و عدالت اجتماعی ، آزادی فرهنگی و سیاسی ، آزادی دینی و غیره ... می زنند خود تابع قانون و انجام عدالت اجتماعی نیستند و از این انسانهای شریف محافظت و مراقبت نمیکنند ، نتیجه آن بوجود آمدن دگرگونی اجتماعی است . مسیحیان که ترسی از برخوردهای خشن دولت ها ندارند ؛ به خاطر بیاورید که خداوند ، چگونه در دوران باستان جلوی دشمنان خادمانش را گرفت و به آنان کمک کرد تا با شجاعت بشارت ملکوت او را بدهند و در دل آنان روح شجاعت را ایجاد نمود تا با وقایع دنیا با دلیری و اشتیاق روبرو شوند.
ارزش پرستش حقیقی را بدانید !
عشق به پرستش حقیقی نیز بما کمک می کند تا شجاعت لازم را بیابیم . کتاب مزمور 27 : 4 بما می آموزد که : یک چیز از خداوند خواسته ام ، و در پی آن خواهم بود که همه روزهای زندگیم را در خانه خداوند ساکن باشم تا بر زیبایی خداوند چشم بدوزم و در معبدش ، پاسخم را بجویم . چگونه خداوند یهوه را در معبد روحانی پرستش می کنیم ؟ با دعاهای خالصانه از روی " ایمان کامل " با اعلام غیورانه امیدمان در خدمت موعظه ؛ با توجه کردن به هم ایمانان و برانگیختن و تشویق آنان در جلسات روحانی و همچنین طی مطالعه خانوادگی کتاب مقدس و تعمق بر آیات آن . عشق ورزیدن به پرستش حقیقی ایمان ما را در این روزهای سخت اقتصادی و سیاسی ، تقویت می کند .
اعتماد به خدا
سخنان داود در کتاب مزامیر ، نشان میدهد که تا چه اندازه باید به خداوند متعال یهوه ، اعتماد کنیم . او گفت : چون پدر و مادرم مرا ترک کنند ، آنگاه خداوند مرا برمیدارد . ( مزامیر 27 : 10 ) درسته که والدین داود او را ترک نکردند ، ولی امروزه خیلی ها در جماعت مسیحی از سوی خانواده خود طرد شده اند ! ولیکن این اشخاص از حمایت گرم مسیحیان ایماندار برخوردار شده اند و در امنیت و آسایش بسر می برند . پس خداوند آماده است از خادمانش حمایت کند حتی اگر دیگران رهایشان کرده باشند . حال آیا نباید اطمینان داشته باشیم که در وضعیتهای دشوار خدا به فریاد ما میرسد ؟ پس نباید ترس از نداشتن ، فقیر شدن ، بیکار شدن ، محروم شدن از همه چیز من و شما را بعنوان یک انسان ایماندار مسیحی از خدمت به خداوند متعال و پسر او یعنی عیسی مسیح باز دارد . خداوند طریق های خود را بما آموخته است و الگوی خود را برای" ایمان و اعتماد به او " برایمان فرستاد تا شجاعت خدمت مسیحی را بما بیاموزاند و ایمان را در ما ایجاد و بنا نماید . او نخست زاده اش را فرستاد ، او بهترین ها را برای تقویت و نجات روحانی ما عیسی مسیح را فرستاد تا خود را قربانی کند تا ما از خون ریخته شده او قوت بگیریم .
 در کتاب یوحنا 3 : 16 چنین میخوانیم " زیرا خدا جهان را آنقدر محبت کرد که پسر یگانه خود را داد تا هر که به او ایمان آورد هلاک نگردد بلکه حیات جاویدان یابد. " حال شما که این مقاله را می خوانید کمی باخودتان صادق باشید و ببینید  با خواندن این مقاله باز " هراس را در ذهنیت "  جا میدهید ؟ مسلما ، خیر ! پس خداوند را ملجای خود قرار دهید و نور الهی را با مطالعه کتاب مقدس هادی خود کنید . 



  

       

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی