عاقلانه در پی تدبیر باشید !


عاقلانه در پی تدبیر باشید !
گاهی زندگی به سفر دریایی تشبیه شده است . ولی حکمت بشری اغلب نتوانسته است انسانها را در مسیر زندگی با موفقیت هدایت کند . از این رو ، کشتی برخی در دریای خروشان زندگی شکسته شده است . چرا میتوان گفت که چنین تشبیهی مناسب است ؟ سفر دریایی بخصوص در دوران باستان بسیار دشوار و مستلزم تجربه و مهارت بود . برای یافتن مهارت دریانوردی لازم بود که پیش ملوانی پرتجربه مانند سکان دار آموزش دید . بسیاری از نقاشی های قدیمی نقش مهم ناخدا را با بزرگ تر کشیدن جثه او نمایان می ساختند . دریانوردان برای سفر در دریای آزاد و پرمخاطره نیاز داشتند در مورد موقعیت ستارگان ، جهت باد و دیگر موضوعات تعلیم بگیرند . کتاب مقدس برخی از دریانوردان ماهر را حکیم شمرده است . – حزقیال 27 : 8
امروزه حل مشکلات زندگی به نظر بسیار طاقت فرساست ، درست مانند هدایت کشتی در دریایی پرتلاطم . حال چه چیزی در برابر امواج خروشان دریای زندگی میتواند بما کمک کند ؟
تدابیر ، چگونه میتوان آنرا بدست آورد ؟ با تشبیه زندگی به سفری دریایی . به قول معروف که میگوید : « مرد فهیم تدابیر را تحصیل نماید . » واژه تدبیر مطابق با فرهنگی به مفهوم « اندیشیدن به منظور راه حل برای مشکلی یا مسئله ای یا انجام دادن درست کارها » است . برای کسب تدبیر نیاز به کوشش است . ما انسانها قادریم آنرا کسب کنیم و در دریای زندگی با موفقیت سفر کنیم . ولی هستند افرادی که با تدابیر شریرانه خود سعی در غرق کردن کشتی زندگی ما میشوند ، نمونه های بیشمار آنرا در محیط دور و اطراف خود به روشنی می بینیم . پس بسیار حیاتی است که در مطالعه کلام خدای حق کوشا باشیم و به آن نیز عمل کنیم زیرا فقط خواندن کتاب مقدس ، ما را هوشیار نمیکند بلکه اطلاعاتی بما میدهد ولی اگر در کلام خدا تعمق کنیم آنوقت است که مزه شیرینی « عسل » در دهان مشخص میشود .
با چنین مطالعه ای می توانیم اطلاعاتی پرارزشی در باره خداوند و عیسی مسیح ، بزرگترین مردی که تا بحال در جهان هستی ما زندگی کرد و بهترین کسی که صفات الهی را بازتاب کرد ، بیابیم .
پیش بینی و برنامه ریزی ! تدبیر به ویژه زمانی اهمیت دارد که خود را در دریای خروشان زندگی بیابیم چرا که شک و تردید در انجام کاری ، ممکن است ما در موقعیت های پیچیده زندگی فلج سازد و عواقب فاجعه آمیزی ببار آورد . بکار گیری تدبیر به خصوص در کانون خانواده ضروری است . چندی پیش در روزنامه های اینترنتی خواندم که در ایران کودکان بین 10 تا 14 ساله به ازدواج در میایند ! حیرت کردم و از طرفی هم گفتم بر سر این مردم چه آمده است ؟ که اینقدر خار شده اند . چگونه این خانواده ها تن به این کار میدهند ؟ ولی باز بخود آمدم و گفتم اینست قانون نظام شریر امروزی که کشور ایران را از درون میخورد و نسل آینده را ناقص میکند . بنابراین خانواده ها در تربیت صحیح فرزندان خود مسئولیتی دراز مدت دارند و گرفتن تصمیمات در مورد امور صحیح روحانی و اخلاقی ، فرهنگی یا مادی بر آینده ی اعضای خانواده تأثیری بسزا میگذارد.
مردم دنیا اغلب در پی مادیات یا اهداف اجتماعی هستند تا آنان را در زندگی موفق کند . ولی آیا موفقیت نسبی رمز زندگی سعادتمند است ؟ مسلما خیر ! مادیات ، شاید بتواند زندگی شخصی را تا حدودی به پیش برد ولی آیا زندگی سعادتمند ، داشتن پول و موقعیت اجتماعی است ؟ خیر ! بلکه کسی که بر اساس کتاب مقدس « تدبیر » کند حقیقتا عاقلانه رفتار کرده است .    

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی