روحانی و نفسانی بودن چه معناست ؟


در این مقاله به این سئوالهای مهم پاسخ میدهیم . روحانی و نفسانی بودن به چه معناست و خصوصیات شخص روحانی و نفسانی در چیست؟

شخص روحانی چه خصوصیاتی دارد ؟

پولس رسول با مقایسه « انسان نفسانی » و « انسان روحانی » بما کمک می کند تا دریابیم که شخص روحانی چگونه شخصی است . به این آیه خوب دقت کنید که چه می گوید . « اما انسان نفسانی امور مربوط به روح خدا را نمی پذیرد زیرا در نظرش جهالت است و قادر به درکشان نیست ، چرا که قضاوت درست در باره آنها تنها از دیدگاهی روحانی میسر است . اما شخص روحانی در باره همه چیز قضاوت میکند ، ولی هیچ کس را یارای قضاوت در باره او نیست. زیرا کیست که فکر خداوند را دانسته باشد. تا به او مشورت دهد ؟ ولی ما فکر مسیح را داریم. » اول قرنتیان 2 : 14 تا 16

تفاوت انسان روحانی و انسان نفسانی در چیست ؟ کتاب مقدس در باره « انسان نفسانی » می گوید : « آنچه از روح خداست نمی پذیرد ؛ زیرا در نظرش جهالت است . او نمیتوند آنها را درک کند .» از طرف دیگر ، او درباره « انسان روحانی » می گوید که همه چیز را محک میزند و طرز فکر مسیح را دارد. 
حال ببینیم  شخص نفسانی چه طرز فکری دارد ؟ چنین شخصی روحیه دنیا را بخود میگیرد . یعنی روحیه ای که بر امیال جسمانی تمرکز دارد. در این رابطه کتاب مقدس میفرماید: « و اما شما به سبب نافرمانی ها و گناهان خود مرده بودید و زمانی در آنها گام می زدید ، آنگاه که از روشهای این دنیا و از رئیس قدرت هوا پیروی میکردید ، از همان روحی که هم اکنون در سرکشان عمل می کند. » افسسیان 2 : 1 و 2

این روحیه ، اکثر مردم را بر آن میدارد تا به اصطلاح خود را همرنگ جماعت کنند. چنین افرادی بنا بر آنچه که در نظر خودشان درست است عمل می کنند و به معیارهای خدا اهمیتی نمی دهند . شخص نفسانی اغلب به مقام و مادیات اهمیت میدهد وهمواره به دنبال اینست که حق خود را بگیرد.

بعلاوه ، شخص نفسانی همواره به دنبال « اعمال نفس » است. پولس رسول در اولین نامه اش به جماعت قرنتیان به برخی دیگر از خصوصیات انسانهای نفسانی اشاره کرد. خصوصیاتی همچون ایجاد تفرقه ، فرقه بندی ، ستیزه جویی، دیگران را به دادگاه کشیدن ، نادیده گرفتن سَروری و عدم خویشتنداری در خوردن و نوشیدن . همچنین شخص نفسانی هنگام رویارویی با وسوسه هیچ مقاومتی از خود نشان نمیدهد بلکه در پی نفس شهوانی خود میدود.

حال شخص روحانی چه طرز فکری دارد ؟ شخص روحانی برخلاف شخص نفسانی ، برای رابطه اش با خدا ارزش زیادی قائل است . افراد روحانی تلاش می کنند تا  «از خدا سرمشق بگیرند. » آنان سعی می کنند تا طرز فکر خدای یهوه ، را در خود پرورش دهند و دیدگاهی همچون دیدگاه او داشته باشند. یهوه خدا برای افراد روحانی ، شخصیت واقعی دارد . انسانهای روحانی همواره سعی می کنند تا جنبه های زندگیشان را در عمل با معیارهای یهوه خدا هماهنگ سازند.

شخص روحانی بجای تمرکز به اعمال جسم ، تلاش می کند تا خصوصیات « ثمره روح » مانند محبت ، خویشتنداری ، فروتنی ، شادی و آرامش ، نیکویی، وفاداری ، مهربانی ، را از خود نشان دهد . ( غلاطیان 5 : 22 و 23 ) بنابراین شخص روحانی در عمل نه در حرف به ارزشهای معنوی و روحانی علاقه نشان میدهد و برای آنها ارزش قائل است .

عیسی مسیح انسانهای روحانی را انسانهایی شاد میخواند. در انجیل متی 5 : 3 آمده است : « خوشا به حال کسانیکه به نیازهای روحانی خود آگاهند ؛ زیرا پادشاهی آسمانها به آنان تعلق دارد. » همچنین در کتاب مقدس آمده است که زندگی ما در گرو این است که طرز فکری همچون یهوه خدا ( توحیدی ) داشته باشیم. 
در کتاب رومیان از کتاب مقدس عهد جدید در این باره می گوید: « اگر افکار خود را درگیر آنچه نفسانی است بسازیم ، به مرگ می انجامد . اما اگر افکار خود را به آنچه روح است ، مشغول سازیم ، به حیات و آرامش می انجامد. » ما امروزه در دنیایی پرخطر و مملو از سیاست ها با عقاید و ایده های نامعقول ، مذاهب دروغین و ضد انسانی ، زندگی می کنیم . اطرافمان را انسانهایی احاطه کرده اند که شرارت را بیش از نیکویی دوست میدارند و طرزفکر شیطانی در خود پرورش میدهند.

 دستهایشان رو به آسمان می رود ولی قلبشان پر از ننگ و خون و تباهی است . عیسی مسیح در باره این افراد می گوید: « ای افعی زادگان ، شما که بدسیرت هستید ، چگونه می توانید سخن نیکو بگوئید؟ زیرا زبان از آنچه دل از آن لبریز است سخن می گوید . شخص نیک ، از خزانه نیکوی دل خود نیکویی بر می آورد و شخص بد ، از خزانه بد دل خود بدی. » انجیل متی 12 : 34 و 35
پس ما با تمرکز به امور روحانی ، یهوه خدا را خشنود میسازیم و به آرامش خاطر میرسیم . همچنین در آینده به حیات جاودان دست خواهیم یافت. موفق و موید باشید



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی