مشکل جهانی ملزم به راهحل جهانی
درد و رنج در هر جا دیده میشود و بسیاری
از انسانهای دلسوز سعی
میکنند به اشخاص
رنجدیده کمک کنند.
برای مثال، پرسنل پزشکی شبانهروز مشغول به خدمت بیماران و آسیبدیدگان هستند.
گروه آتشنشانی، کادر
پلیس، قانونگذاران و گروههای دیگر میکوشند تا به داد
مردم برسند یا مانع بروز مشکلات و مصیبتشان شوند. این اشخاص میتوانند به تعدادی
از انسانها کمک کنند.
اما هیچ سازمان یا انسانی قادر نیست درد و رنج را در تمام جهان ریشهکن سازد. برعکس،
خدا قادر است مشکلات را در سطح جهان حل کند و به زودی این کار را خواهد کرد.
بخش آخر کتاب مقدّس این موضوع را تضمین میکند. در آنجا
آمده است: «خدا هر اشکی را از چشمان ایشان پاک خواهد کرد. و بعد از آن [مرگ] نخواهد
بود و ماتم و ناله و درد دیگر رو نخواهد نمود زیرا که چیزهای اوّل درگذشت.» (مکاشفه
۲۱:۴) در نظر بگیرید که تحقق
این وعده شامل همهٔ انسانها میشود. در این وعده مقصود
خدا به صورت زیبایی خلاصه شده است یعنی اتمام دادن به تمامی دردها و رنجهای بشر؛ او
زمین را از جنگ، گرسنگی، بیماری، بیعدالتی و انسانهای شریر پاک
میسازد. هیچ انسانی
قادر به چنین کاری نیست.
آنچه خدا انجام میدهد
خدا وعدهٔ خود را از طریق دوّمین شخص پرقدرت در عالَم
یعنی عیسای رستاخیزیافته به تحقق میرساند. به زودی، عیسی بر تمام زمین پادشاهی میکند. دیگر پادشاهان
انسانی، رئیس جمهوریها یا سیاستمداران بر بشر حکومت نخواهند کرد. در
عوض، یک پادشاه و یک حکومت از آسمان بر کل بشر حکمرانی میکند. این پادشاهی،
ملکوت خدا نامیده شده است.
این پادشاهی همهٔ حکومتهای انسانی را
از جلوی راه خود برمیدارد. در دوران باستان در کتاب مقدّس چنین پیشگویی
شد: «خدای آسمانها سلطنتی را
که تا ابدالآباد زایل نشود، برپا خواهد نمود و این سلطنت به قومی دیگر منتقل نخواهد
شد، بلکه تمامی آن سلطنتها را خرد کرده، مغلوب خواهد ساخت و خودش تا ابدالآباد
استوار خواهد ماند.» (دانیال ۲:۴۴) در آن زمان،
انسانها در سراسر زمین
متحدانه تحت یک حکومت عادل یعنی ملکوت خدا به سر خواهند برد.
وقتی که عیسی بر زمین بود بارها در مورد این ملکوت
سخن گفت. او در دعای معروف خود به این موضوع اشاره کرد و از شاگردانش خواست که چنین
دعا کنند: «ملکوت تو بیاید. ارادهٔ تو چنانکه در آسمان است، بر زمین نیز کرده شود.»
(متّیٰ ۶:۱۰) توجه کنید که عیسی انجام
ارادهٔ خدا را بر زمین با آمدن ملکوت مربوط ساخت و ارادهٔ خدا این است
که درد و رنج از روی زمین ریشهکن شود.
حکومت عادل خدا برکات و فوایدی را به ارمغان میآورد که هیچ حکومت
بشری قادر به انجام آن نیست. به یاد آورید که یَهُوَه خدا عیسی را فدا ساخت تا انسانها بتوانند به
حیات جاودانی دست یابند. بشر ناکامل تحت این حکومت عادل به تدریج به کاملیت میرسد. در آخر،
یَهُوَه مرگ «را تا ابدالآباد نابود خواهد ساخت و خداوند یَهُوَه اشکها را از هر چهره
پاک خواهد نمود.» — اِشَعْیا ۲۵:۸.
شاید برخی بپرسند که ‹چرا خدا تا به حال اقدام نکرده
است؟› خدا میتوانست از مدتها پیش تمام درد
و رنج را نابود کند یا مانع آن شود. ولی، به دلایلی برحق جلوی آن را نگرفت تا فرزندان
زمینیاش فواید ابدی
را به دست آورند. برای مثال، والدین مهربان اگر بدانند مشقّتی برای فرزندشان فواید
طولانی در بر دارد اجازه میدهند که چنین سختیای را تحمّل کند.
به طور مشابه،خدا نیز به دلایلی برحق اجازه داده است که بشر به طور موقت درد و رنج
را تحمّل کند و کتاب مقدّس آن را توضیح میدهد. این دلایل موضوعاتی
همچون گناه، حق انتخاب بشر و برحق بودن حکمرانی خدا را شامل میشود. کتاب مقدّس
همچنین توضیح میدهد که به مخلوق
روحی شریری اجازه داده شده است که برای مدتی بر دنیا حکومت کند.
توجه
داشته باشید که دو امر مسلّم به ما امید و تسلّی میدهد. اوّلاً:
هر مصیبتی که متحمّل شویم خدا بیش از آن
را جبران خواهد کرد. به علاوه، خدا تضمین میکند که «چیزهای
پیشین به یاد نخواهد آمد و به خاطر نخواهد گذشت.» (اِشَعْیا ۶۵:۱۷)
یعنی خدا درد و رنج ما را کاملاً محو میسازد، درد و رنجی که از
این دنیای شریر حاصل میشود.
ثانیاً: خدا زمان غیرقابل تغییری را برای
پایان مصیبتها معین کرده است. به یاد آورید که
حَبَقُّوق پیامبر از یَهُوَه خدا پرسید تا
به کی اجازه میدهد خشونت و
ستیزهجویی وجود
داشته باشد. یَهُوَه خدا به او چنین پاسخ داد: «رؤیا هنوز برای وقتِ معین است
. . . و درنگ نخواهد نمود.» (حَبَقُّوق ۲:۳)
ما باید در هر صورت برای آمدن پادشاهی خدا دعا کنیم
و مردم دنیا را با این مژده بشارت دهیم.
نظرات
ارسال یک نظر