ما هم می توانیم از فساد اخلاقی جلوگیری کنیم !



قرنها پیش یکی از انبیاء کتاب مقدس شخصی بنام « مَلاکی » دوره‌ای را نبوت کرد که در خلال آن به عیان می‌توان خادمان خدا را از رفتار ایشان تشخیص داد.‏ نبی خدا نوشت:‏ «شما برگشته،‏ در میان عادلان و شریران و در میان کسانی که خدا را خدمت می‌نمایند و کسانی که او را خدمت نمی‌نمایند،‏ تشخیص خواهید نمود.‏» (‏ مَلاکی ۳:‏۱۸)‏ آن نبوت اکنون در حال تحقق است.‏ شایستگی طریق یَهُوَه خدا و اطاعت از فرامین او منجمله آنچه در باب اصول اخلاقی گفته است کاملاً واضح و مبرهن شده است.‏ البته،‏ سلوک نمودن در این طریق چندان آسان نیست.‏ عیسی مسیح نیز با نظر به دشواری این طریق،‏ مسیحیان را ترغیب کرد که برای رستگاری جدّ و جهد نمایند.‏—‏لوقا ۱۳:‏۲۳،‏ ۲۴.‏

  چرا پاک ماندن دشوار است؟‏ یک دلیل آن تأثیر فشارهای برونی می‌باشد.‏ امروزه،‏ بازار تفریحات روابط نامشروع جنسی را پرجاذبه،‏ لذتبخش،‏ و نشانه‌ای از بلوغ جلوه می‌دهد و عملاً اثرات زیانبار آن را نادیده می‌گیرد.‏ (‏ اَفَسُسیان ۴:‏۱۷-‏۱۹)‏ اکثراً،‏ روابط جنسیی که به تصویر کشیده می‌شود میان زوجهایی است که ازدواج نکرده‌اند.‏ روابط جنسی در بسیاری از فیلمهای سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی بدون اینکه نشانی از تعهد بین طرفین دیده شود انجام می‌گیرد.‏ از این رو،‏ نه صمیمیت واقعی در اینگونه صحنه‌ها وجود دارد و نه ذره‌ای احترام.‏ شمار کسانی که از دوران کودکی با این گونه فیلمها بزرگ شده‌اند بسیار است.‏ آری،‏ آزادیهای اخلاقی و جنسی که جامعه تحمیل می‌کند و استهزا کردن کسانی که زیر بار چنین آزادیهایی نمی‌روند،‏ فشاری بس توانفرساست.
 ‏
  عامل دیگری که حفظ پاکی را دشوار می‌سازد فشارهای درونی است.‏ یَهُوَه خدا به انسان میل جنسی داده است که می‌تواند بسیار قوی باشد.‏ عموماً تمایلات انسان تحت تأثیر افکار اوست،‏ و بالطبع تمایلات غیر اخلاقی وی از افکار غیر روحانی اش سرچشمه می‌گیرد.‏ (‏ یعقوب ۱:‏۱۴،‏ ۱۵)‏ جدیداً در مجلهٔ بریتیش مدیکال نتیجهٔ یک نظرسنجی در خصوص انگیزه افراد از نخستین آمیزش جنسی‌شان درج گردید.‏ طبق این نظرسنجی انگیزهٔ اکثر آنها کنجکاوی محض بوده است.‏ برخی دیگر معتقدند که بیشتر افراد همسنشان فعالیت جنسی دارند،‏ لذا آنان نیز نمی‌خواهند از قافله عقب بمانند.‏ و عده‌ای نیز تنها به دلیل از دست دادن عنان احساساتشان و یا اینکه کمی مست بوده‌اند به این کار دست زده‌اند.‏ اما کسانی که انگیزه‌شان خوشنود ساختن یَهُوَه خداوند است ، دید کاملاً متفاوتی به مسئله دارند.‏ حال ببینیم چه افکاری در حفظ اصول اخلاقی به ما کمک می‌کند؟‏

اعتقادی راسخ در خودتان بنا کنید !
  نخست باید تشخیص دهید که پاک و عفیف ماندن مفید است.‏ پولس رسول نیز به این موضوع اشاره نمود و به مسیحیان روم نوشت:‏ «دریافت کنید که ارادهٔ نیکوی پسندیدهٔ کامل خدا چیست.‏» (‏ رومیان ۱۲:‏۲)‏ در اینجا منظور از دریافتن تنها دانستن این نیست که خدا فساد اخلاقی را محکوم کرده است.‏ باید بدانیم به چه دلایلی خدا آن را محکوم کرده است،‏ و چرا باید از آن اجتناب کرد.‏  ‏
  قویترین انگیزه‌ای که مسیحیان را از فساد جنسی باز می‌دارد حفظ رابطهٔ صمیمی‌شان با یَهُوَه خداوند است.‏ پیش از این نیز گفته شد که یَهُوَه خدا همواره صلاح ما را می‌خواهد.‏ محبت به او ما را بر آن می‌دارد که از بدی نفرت داشته باشیم.‏ (‏ مزمور ۹۷:‏۱۰)‏  خداوند عطاکنندهٔ «هر بخشندگیِ نیکو و هر بخششِ کامل» است.‏ (‏ یعقوب ۱:‏۱۷)‏ او ما را دوست دارد.‏ با نگاه داشتن اوامر او نشان می‌دهیم که ما نیز او را دوست می‌داریم و از محبتهایش قدردانی می‌کنیم.  هرگز فرامین عادل پروردگار را زیر پا نمی‌گذاریم تا محزون گردد.‏ ‏ همچنین نمی‌خواهیم رفتارمان باعث شود که دیگران طریقهای مقدس و عادلانهٔ او را متهم و ملامت کنند.‏  آری،‏ حفظ اصول اخلاقی ما ، دل آفریدگار متعال عالم را شاد می‌سازد.‏—‏امثال ۲۷:‏۱۱.

  پس از آنکه مصمم شدید معیارهای اخلاقی خداوند متعال را نگه داشته اید،‏ بجاست دیگران نیز از آن مطلع شوند.‏ بگذار دیگران بدانند که یَهُوَه خدای حق را خدمت می‌کنید و پایبند معیارهای والای او می‌باشید.‏ بگذارید همگان بدانند که تنها شمایید که در مورد زندگی و موجودیتان تصمیم می‌گیرید.‏  ‏ پس با رفتار و گفتارتان نشان  دهید که به هیچ قیمت حاضر نیستید کمال اخلاقی خود را زیر پا بگذارید حتی اگر خوراکی برای خوردن یا پوشاکی برای گرم شدن و یا سقغی برای خوابیدن ندارید .‏ افتخار کنید که نمایندهٔ خدا و پایبند اصول و اوامر وی می‌باشید.‏ (‏ مزمور ۶۴:‏۱۰)‏ بدون هیچگونه شرمندگی در مورد اعتقاداتتان صحبت کنید.‏ صحبت در مورد آن اراده‌ شما را استوارتر می‌سازد،‏ شما را محافظت می‌کند،‏ به علاوه دیگران را ترغیب می‌کند تا از الگوی شما  که بر مبنای حکمت و تقوا است پیروی کنند .‏—‏۱تیموتاؤس ۴:‏۱۲.‏

  پس از تصمیم خویش در حفظ معیارهای والای اخلاقی،‏ و در میان گذاشتن موضع خود با دیگران،‏ برای استوار ماندن لازم است اقداماتی صورت دهید.‏ برای مثال،‏ معاشران نیکو برای خود انتخاب کنید.‏ مثلی در کتاب مقدس می‌گوید:‏ «با حکیمان رفتار کن و حکیم خواهی شد.‏» با کسانی معاشرت کنید که همچون خودتان پایبند معیارهای اخلاقی یَهُوَه خداوند هستند.‏ آنان اراده ‌شما را تقویت خواهند کرد.‏ در مثل مذکور همچنین آمده است:‏ «رفیق جاهلان ضرر خواهد یافت.‏» (‏ امثال ۱۳:‏۲۰)‏ تا حد امکان از کسانی که عزم و اراده شما  را سست می‌کنند دوری کنید.‏‏

  بر همه ما ضروری است ذهن خود را با افکار راستین،‏ مجید،‏ درست،‏ پاک،‏ دوست‌داشتنی،‏ نیک‌نام،‏ پرهیزکارانه،‏ و قابل‌تحسین پر نماییم.‏ (‏ فیلپّیان ۴:‏۸)‏ این کار را می‌توانیم با انتخاب درست مطالبی که می‌خوانیم،‏ چیزهایی که تماشا می‌کنیم،‏ و موسیقیی که گوش می‌کنیم، انجام دهیم.‏ گفتن اینکه نشریات غیراخلاقی تأثیر مخرب ندارند،‏ مانند آن است که بگوییم نشریات خوب و اخلاقی نیز تأثیر بناکننده ندارند.‏ فراموش نکنید که انسان ناکامل به آسانی به فساد اخلاقی کشیده می‌شود.‏ کتابها،‏ مجلات،‏ فیلمها،‏ و موسیقیی که احساسات جنسی را برمی‌انگیزند،‏ در فرد تمایلات غیر اخلاقی ایجاد می‌کنند در نتیجه او را به گناه می‌کشانند.‏ برای پاک ماندن باید ذهن خویش را با حکمت الهی پر سازیم.‏
 ‏
قدمهایی که به عمل غیراخلاقی می‌انجامد
  اغلب،‏ برشمردن قدمهایی که فرد را به عملی غیراخلاقی سوق داده‌اند چندان دشوار نیست.‏ با هر قدم خطایی که فرد برمی‌دارد بازگشت را برای خود چند برابر دشوارتر می‌سازد.‏ مراحلی که به عملی غیراخلاقی می‌انجامد بخوبی در امثال ۷:‏۶-‏۲۳ توصیف شده است.‏ سلیمان «جوانی ناقص‌العقل» را دید؛‏ جوانی با نیت نادرست.‏ مرد جوان «در کوچه بسوی [محل زنی فاحشه] می‌گذشت.‏ و به راه خانهٔ وی می‌رفت،‏ در شام در حین زوال روز.‏» همینجا او اولین قدم اشتباه را برداشت.‏ در وقت شام می‌توانست از کوچه‌های دیگری عبور کند ولی «دل» مرد جوان او را به طرف کوچه‌ای کشاند که می‌دانست معمولاً زنی فاحشه در آن مکان ایستاده است.‏

  ‹اینک زنی به استقبال وی آمد،‏ در لباس زانیه و در خباثت دل.‏› مرد جوان او را دید!‏ می‌توانست راه خود را کج کند و به خانه برود،‏ اما راه برگشت بسیار دشوارتر شده بود،‏ بویژه به دلیل ضعف او در امور اخلاقی.‏ زن زانیه بازوان خود را بر گردن وی حلقه کرده،‏ او را بوسید.‏ حال که اجازه داده بود که او را ببوسد،‏ گوش به سخنان اغواکننده‌اش نیز می‌سپرد؛‏ «نزد من ذبایح سلامتی است،‏ زیرا که امروز نذرهای خود را وفا نمودم.‏» ذبایح سلامتی عموماً شامل گوشت،‏ آرد،‏ روغن،‏ و شراب می‌شد.‏ (‏ لاویان ۱۹:‏۵،‏ ۶؛‏ ۲۲:‏۲۱؛‏ اعداد ۱۵:‏۸-‏۱۰)‏ احتمالاً آن زن به این منظور موضوع ذبایح را پیش کشید تا وانمود کند از لحاظ روحانی کم و کاستی ندارد،‏ و شاید هم می‌خواست نشان دهد که در خانه همه نوع اغذیه موجود است.‏ پس،‏ ملتمسانه در گوش مرد جوان نجوا کرد:‏ «بیا تا صبح از عشق سیر شویم،‏ و خویشتن را از محبّت خرّم سازیم.‏»
  عاقبت کار را می‌توان حدس زد؛‏ «از تملّق لبهایش او را اغوا نمود.‏» مرد جوان «مثل گاوی که به سلّاخ‌خانه می‌رود،‏ روانه شد،‏» «مثل گنجشکی که به دام می‌شتابد.‏» سلیمان در خاتمه،‏ به مسئله‌ای بسیار جدی اشاره کرد و گفت:‏ «نمی‌داند که به خطر جان خود می‌رود.‏» آری،‏ موضوع جان وی مطرح بود،‏ «زیرا که فاسقان و زانیان را خدا داوری خواهد فرمود.‏» (‏ عبرانیان ۱۳:‏۴)‏ چه درس مهم و حیاتیی برای همهٔ مردان و زنان!‏ چقدر عاقلانه است که حتی از برداشتن اولین قدمهایی که منجر به ناخشنودی خدا می‌گردد اجتناب نماییم.‏

  سلیمان مرد جوان را «ناقص‌العقل» خواند.‏ این اصطلاح بدین مفهوم است که افکار،‏ امیال،‏ عواطف،‏ احساسات،‏ و اهداف وی مورد پسند خدا نبودند.‏ ضعف اخلاقی‌اش او را به مصیبت کشاند.‏ پی‌ریزی و بنای اخلاقی پاک و استوار در این «ایّام سخت» بسیار دشوار است.‏ (‏ ۲تیموتاؤس ۳:‏۱)‏ اما خوب است بدانیم که یَهُوَه خدا برای چنین بنایی دست یاری از ما دریغ نمی‌دارد.‏
  ‏
بنابراین ، چنانچه مرتکب خطایی بزرگ شویم،‏ ممکن است تحمل عواقب آن در نظرمان بسیار دشوار آید و دلسرد و مأیوس گردیم.‏ با این حال،‏ نباید اجازه دهیم چیزی مانع توبه کردن و آشتی نمودن ما با یَهُوَه خدا گردد.‏ در قرن اول،‏ پولس در مورد مردی که زنای با محارم می‌کرد به مسیحیان قُرِنتس نوشت که وی را از جماعت بیرون کنند.‏ (‏ ۱قُرِنتیان ۵:‏۱،‏ ۱۳)‏ اما،‏ پس از آنکه وی خالصانه توبه نمود،‏ پولس به برادران چنین نوشت:‏ «او را عفو نموده،‏ تسلی دهید.‏ [و] با او محبّت خود را استوار نمایید.‏» (‏ ۲قُرِنتیان ۲:‏۵-‏۸)‏ در این پند الهامی،‏ بخوبی محبت یَهُوَه خدا را نسبت به افراد نادم و توبه‌کار می‌بینیم.‏ فرشتگان آسمان نیز هرگاه خطاکاری توبه می‌کند بسیار شاد می‌گردند.‏—‏لوقا ۱۵:‏۱۰.‏

  احساس تأسف و اندوهی که از عملی خطا به ما دست می‌دهد،‏ باعث می‌شود ‹با حذر بوده،‏ تا بار دیگر به گناه مایل نشویم.‏› (‏ ایّوب ۳۶:‏۲۱)‏ عواقب تلخ گناه موجب می‌گردد که با اراده‌ای قویتر از گذشته،‏ از تکرار آن اجتناب کنیم.‏  ‏
  بیاندیشید که سرور گرانقدر ما عیسی مسیح فرمود:‏ «خوشابحال آنانی که کلام خدا را می‌شنوند و آن را حفظ می‌کنند.‏» (‏ لوقا ۱۱:‏۲۸)‏ به جا آوردن انتظارات معقول یَهُوَه خدا سعادت ابدی نصیب ما می‌سازد.‏ چنانچه تاکنون اصول اخلاقی را حفظ نموده‌ایم،‏ امید است با یاری ایزد یکتا  و استفاده از هر آنچه برای ما تدارک دیده است در این طریق استوار بمانیم.‏ اما چنانچه به دام فساد اخلاقی کشیده شدیم،‏ می‌توانیم مطمئن باشیم که یَهُوَه خدا آمادهٔ پذیرش توبهٔ خالصانهٔ ماست.‏ و امید است که مصمم شده،‏ دیگربار به آن گناه دست نزنیم.‏—‏اِشَعْیا ۵۵:‏۷

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی