دروغ بی رحمی که خداوند را ظالم نشان داده است


بسیاری بر این باورند که « دوزخ محل مجازات در جهان پس از مرگ است ... محل عذاب گناهکاران توبه نکرده ، است . » از طرف دیگر ، برخی از رهبران مذهبی می گویند که : « دوزخ به عنوان نفرین الهی است و نه یک محل خاص. » ( برگرفته از دانشنامه دانش گستر )
حال واقعیت چیست آیا خداوند انسان را آفرید تا او را مجازات کند ؟ برای پاسخ دادن به واقعیت با هم کتاب مقدس را جستجو می کنیم تا ببینیم موضوع  چیست ! کتاب مقدس ، کلام خداوند است و منبع دانش دقیق ، پس از مرگ را چنین توضیح میدهد: « زانرو که زندگان میدانند باید بمیرند اما مردگان هیچ نمیدانند و برای ایشان دیگر اجرت نیست چونکه ذکر ایشان فراموش میشود. »
( کتاب جامعه 9 : 5 ) لطفا خوب دقت کنید ، مطابق با این آیه « مردگان از هیچ چیز آگاه نیستند.» پس چگونه امکان دارد در دوزخ آتشین تا به ابد عذاب بکشند یا حتی برای همیشه حس کنند که از لطف و محبت خدا محروم شده اند و از او بیگانه اند ؟

کتاب مقدس می گوید : « خدا محبت است رحیم و رئوف است » پس چگونه میتواند آفریده اش را عذاب دهد ؟ از طرف دیگر برای عذاب دادن گناهکاران می بایست آنان را تا به ابد زنده نگه دارد تا عذاب بکشند ! پس از این رو آیه بالا که مردگان هیچ نمیدانند ، دروغ خواهد بود .حال واقعیت چیست ؟

در زبان اصلی کتاب مقدس یعنی زبان عبری و یونانی ، واژه « جهنم » یا « دوزخ » در اصل به معنای عالم اموات است . برای نمونه ، هنگامیکه ایوب این مرد خدا از بیماری دردناکی رنج میبرد به خدا اینطور دعا کرد : « کاشکه مرا در هاویه پنهان کنی .» یا در ترجمه تفسیری چنین می خوانیم « ای کاش مرا ... در کنار مردگان پنهان میکردی» ( کتاب ایوب 14 : 13 ) در این آیه « هاویه » دوزخ یا جهنم نیست بلکه عالم اموات و همان قبر است که ایوب میخواست از درد و رنجهایش آستوده گردد نه اینکه عذاب آتشین بکشد .

چرا این موضوع اهمیت دارد ؟ زیرا ما بسوی خدای بی رحم و ظالم جذب نمیشویم بلکه از او دور خواهیم شد . خیلی از ما انسانها در اوان کودکی و جوانی آموزش دیده ایم که دوزخ و جهنم وجود دارد و ترس و وحشت را تا به امروز در وجود ما تحمیل کرده اند . بطوریکه نمیتوانیم تصور کنیم که خدای متعال خصوصیات خوبی داشت باشد . تصور ما همیشه بر این بوده که خدا همان خدای بی رحم و خشمگین است که در برابر اشتباهات و خطاها و حتی گناهان ما صبر و تحملش را از دست میدهد . در حالیکه واقعیت کلام خدا چیز دیگری می گوید : « حاشا از خدا که بدی کند و از قادر مطلق که ظلم نماید. » ( کتاب ایوب 34 : 10 )

بار دیگر کلام خدا می گوید: « زیرا من که یهوه ، خدای تو هستم دست راست تو را گرفته  بتو می گویم مترس زیرا من ترا نصرت خواهم داد. » ( کتاب اشعیاء 41 : 13 ) بنابراین ، خداوند مایل به کمک است و نمی خواهد کسی از او وحشتی به دل راه دهد  ، خدای مهربان به هیچ عنوان نمیخواهد تا کسی حتی مویی از سرش کم شود چه برسد که او را در آتش عذاب دهد .

به همین دلیل ترس و وحشتی که رهبران مذهبی از دوزخ و جهنم و خدای بی عادل و بی رحم بر مردم تحمیل کرده اند خیلی از مردم را اجبارا متدین و خداپرست کرده است . در حالیکه دیدیم ، آفریدگار به هیچ عنوان نمیخواهد که ما با ترس و وحشت از او به او خدمت کنیم . عیسی مسیح در این باره چنین گفت : « و خداوند خدای خود را به تمامی دل و جان و تمامی خاطر و تمامی قوت خود محبت نما که اول از احکام این است . » ( انجیل مرقس 12 : 30 )

پس می بینیم که خدا را با دل و جان و قوت خود محبت می کنیم نه با ترس و وحشت . موضوع جهنم و دوزخ به غلط توصیف شده است . برای خواهان پژوهشی درست می توانید ما را در این وبلاگ دنبال کنید. موضوع جهم و دوزخ و بهشت را بطور کامل توضیح حواهیم داد .   

  

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی