مولف کتاب پنجگانه عهد عتیق چه کسی است ؟



برخی ازمنتقدین بر این عقیده اند که کتاب مقدس تورات یا کتاب پنجگانه عهد عتیق را اشخاص مختلفی نوشته اند و موسی خود به تنهایی این کتب را ننوشته است ولی سنت کهن یهودی و مسیحی حاکی از آنست که موسی تحت الهام و هدایت خدا کتاب پنجگانه عهد عتیق را نوشته است . از آنجائیکه موسی فرد باسواد دوران خود بود و بر اساس شواهد تاریخی در خانه فرعون رشد کرد به تحصیلات پرداخت و توانایی آنرا داشت که بتواند با چکاوش خود اطلاعات جامعی از نحوه پیدایش هستی بدست آورد  بخصوص که بعدها برای این منظور به پیامبری نیز انتخاب شد و خداوند به او چنین گفت : این سخنان را تو بنویس ، زیرا که به حسب این سخنان ، عهد با تو و با اسرائیل بسته ام. ( کتاب خروج 34 : 27 ) ولی قبل از اینکه خداوند عهد خود را با موسی و قوم برگزیده خود  ببندد به موسی گفت که دولوح سنگی برای خود بتراشد و سخنان خدا را بر آن حک نماید تا فرمان خدا به همگان نسل اندر نسل باقی بماند . در اینجا می بینیم که موسی در واقع منشی خدای متعال بود و از خود چیزی نداشت که بنویسد بلکه او نوشت : « تمامی کتب از الهام خدا برای تعلیم و تأدیب و اصلاح و تربیت در پارسایی سودمند است . » ( دوم تیموتاوس 3 : 16 )  بدین وسیله خداوند یهوه ، نشان داد وظیفه انسان چیست .
سنت قدیم نشان میدهد که اسرائیلیان از دیرباز تحت جفا بوده اند و از آنجائیکه آنان مدتها در مصر زندگی میکردند و همواره به کارهای دشوار کشیده میشدند ، خدا موسی را برانگیخت تا در باره " هستی " و نجات آنان موضوعاتی را بررسی کند .
از این جهت  موسی توانست با جمعاوری اطلاعات کهن از یهودیان دوران خود کتاب تورات  را بنویسد . ولی ادعای  منتقدین  که می گویند میبایست اشخاص دیگری هم در نوشتن  کتاب پنجگانه عهد عتیق دخالت داشته اند ، بر اینست که نام خدای متعال " یَهُوَه " چندین بار در فرمها و جاهای مختلف آورده شده است . مثلا در برخی مواقع از عنوان " الوهیم " صحبت بمیان رفته است و در برخی موارد از نام شخصی خدا  " یَهُوَه " استفاده شده است همینطور حوادث  بطور گوناگون  به تحریر درآمده اند . ولی آیا این طرز تفکر نشان میدهد که موسی نویسنده کتب پنجگانه عهد عتیق نمیباشد ؟
بررسی ها نشان میدهند که موسی در صحرای " سینا " در سال 1513 قبل از میلاد این کتابها را با الهام و هدایت خداوند یهوه به رشته تحریر درآورد ه است تا مرد خدا به کمال برای هر کار نیکو تجهیز گردد. ( دوم تیموتاوس 3 : 17 ) از طرفی وقتی به بررسی کتاب " یوشع " جانشین موسی می پردازیم می بینیم که یوشع در بیشتر موارد از موسی و کتاب تورات صحبت کرده است که نشان میدهد موسی نویسنده این کتب پنجگانه عهد عتیق بوده است . کتاب یوشع چنین مینویسد : « همانطوزیکه موسی خادم خداوند در کتاب تورات بمردم اسرائیل دستور داده بود ، قربانگاهی از سنگهای نتراشیده ، که ابزار کارگران به آنها نخورده بود ساختند و مردم در آنجا قربانی های سوختنی و سلامتی برای خداوند تقدیم کردند . یوشع در همان جا در حضور بنی اسرائیل یک نسخه تورات موسی را بر لوح های سنگی نوشت . » ( کتاب یوشع 8 : 31 و 32 ) همینطور در کتاب لوقا 24 : 27 از تورات موسی گفته شده است . 
حال برخی از همین شکاکان می پرسند : " چگونه موسی و نویسندگان کهن کتاب مقدس ، میتوانستند بنویسند در حالیکه هنوز شیوه نوشتن ابداع نشده بود ؟ " کتاب مقدس در این مورد ما را راهنمایی میکند و میگوید که  " نوشتن " از سالهای قبل از طوفان نوح وجود داشته است یعنی طریق نوشتن از سال 2370 پیش از میلاد بر روی لوحها ی سنگی وجود داشت ، کتاب پیدایش فصل 4 آیات 21 و 22 بما چنین میگوید : « ... یابال ، جد نوازندگان چنگ و نی بود ، ظله ، توبل قائن را زائید که سازنده هر نوع اسباب برنزی و آهنی بود ... » دقت کنید کتاب مقدس میگوید که مردم قبل از طوفان  دسترسی به ابزار و آلات برنزی و آهنی برای ساختن داشتند ، مسلما برای نوشتن از اینگونه ابزار می توانستند استفاده کنند و افکار و نظرات  خود را بیان نمایند .  بخصوص که باستان شناسان هم با این موضوع هم عقیده اند زیرا آنها هم ابزار و آلات نوشتن و  تعدادی از نوشتارهای سنگی را کشف کرده اند که تاریخ آنرا به سال 2370 پیش از میلاد میرساند  . آیا بازهم باید گفت چنین کشفیاتی اتفاقی است که  با کتاب مقدس هم خوانی دارند ؟
شما حتما تاریخ را خوانده اید و میدانید که در دوران مصر باستان ، مصریها برای بیان و ثبت افکار خود و یا داد و ستد از طریق خط تصویری که به هیروگلیف مصری معروف است ، استفاده  میکردند سپس موسی توانست رفته رفته خط هیروگلیفی را بصورت خط ساده تری در آورد  تا براحتی مطالب الهامی را بنویسد البته بدرستی اطلاعات جامعه ای در این رابطه وجود ندارد ولی احتمال میرود  این خطی که موسی به آن نوشت  نشأت گرفته از خط آرامی بود سپس طی زمان این خط  به عبری  تغییر کرد . برای دانش بیشتر از پیدایش خط تقاضا میشود به دانشنامه ویکی پیدیا تحت عنوان [ خط یا نوشتار ] مراجعه کنید .  
 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی