چند همسری


                        
                                                    
در کتاب سفر پیدایش از کتاب مقدس میتوان دید که خداوند فقط یک همسر برای آدم بوجود آورد . در بعضی جوامع مرد مجاز است چندین همسر برای خود اختیار کند . ولی آیا چند همسری به سعادت و خوشبختی خانوادگی می انجامد ؟ مسلما خیر ! زیرا تجربه نشان میدهد که در اغلب موارد چند همسری به حسادت و رقابت و همینطور به بدرفتاری با زنان مسن تر می انجامد .
حتی در دوران باستان و در میان عبرانیان چند همسری و طلاق دادن زنان وجود داشت . خداوند این  موضوع را می دید و آنرا نیز برای مقصود خاصی تحمل میکرد .  از این رو برای جلوگیری از طلاق دادن و یا بی احترامی کردن به زنان قوانینی مقرر کرده بود . بعدها با به انجام رسیدن مقصود خدا قوانین متعددی برای جلوگیری از چند همسری به پیامبر خود ، موسی ، داده شد تا زندگی خانوادگی در چهارچوب مقصود خدا گردد .
در بحثهایی  در مورد طلاق و علل آن که عیسی مسیح بعنوان پسر خدا با آن مواجه میشد ، چنین پاسخ میداد : « مگر نخوانده اید که خالق در ابتدا ایشانرا زن و مرد آفرید و گفت از این جهت مرد پدر و مادر خود را رها کرده به زن خویش بپیوندد  ... پس آنچه را خدا پیوست انسان جدا نسازد ... موسی [ در قانون خدا ] به سنگدلی شما ،  شما را اجازت داد که زنان خود را طلاق دهید لیکن از ابتدا چنین نبود . و بشما میگویم هر که زن خود را بغیر از علت زنا طلاق دهد و دیگری را نکاح کند زانی است » متی 19 : 3 تا 9
عیسی مسیح روشن ساخت که در میان پیروان او معیار ، چند همسری نبوده بلکه داشتن یک همسر است . همانطوریکه خدا در ابتدا ترتیب داده بود . قبول حکمت و اختیار نظر خدا در این باره قدمی بسوی سعادت است. همین موضوع در مورد آنچه که عیسی در باره طلاق عنوان کرد نیز صدق می کند . هنگامیکه طلاق گرفتن سهل و آسان باشد ، طلاق بشدت رواج می یابد . این امر را امروزه می توانیم در تمام ممالک جهان مشاهده کنیم . در حالیکه خداوند ازدواج را امری دائمی میداند .
درست است که عیسی مسیح گفت اگر همسر کسی مرتکب « زنا » شود ، یعنی با شخص دیگری « یک تن » گردد ، شوهر او میتواند از همسر زناکار خود جدا شود و اگر شوهر مایل بود میتواند مجددا با زن دیگری ازدواج نماید . در هر صورت در نظر آفریدگار یک « زوج » متاهل ، برای همیشه به یکدیگر پیوسته اند . کسانیکه قانون خدا را در این مورد محترم میشمارند ، دلیل موجه تری برای استحکام بخشیدن به زندگی زناشویی خود و چیرگی بر مشکلات دارند .
بنابراین  این دیدگاه بجای آنکه موجب ناخرسندی شود ، کمکی خواهد بود برای دستیابی به ازدواجی موفق . تجربه نیز نشانگر این امر است . بعضی ممکن است احساس کنند که با این حال در برخی از ازدواجها مشکلات جدی وجود دارد ، یا اینکه دو طرف به هیچ وجه نمی توانند با هم کنار بیایند ، در اینصورت چه باید کرد ؟
راه حل های موثر دیگری را میتوان در این مورد از کتاب مقدس فرا گرفت . یک امر مهم در موفقیت زندگی خانوادگی اینست که مرد چگونه به همسر خود می نگرد و با او رفتار می کند . ولی کیست که بگوید بهترین راه کدام است ؟ آنچه کتاب مقدس در باره اولین ازدواج عنوان میکند ، دوباره بیاری ما می آید . این گزارش شرح میدهد که خدا برای بوجود آوردن همسری برای آدم از قسمتی از بدن او استفاده کرد . این موضوع نشان میدهد که زن و مرد با محبت با یکدیگر هم پیوند میشوند و از این رو « یک تن » میگردند .
کتاب مقدس در این مورد به مردان چنین میگوید : « باید مردان زنان خویشرا مثل بدن خود محبت نمایند زیرا هر که زوجه خود را محبت نماید خویشتنرا محبت می نماید . زیرا هیچکس هرگز جسم خود را دشمن نداشته است بلکه آنرا تربیت و نوازش میکند چنانکه خداوند نیز کلیسا را . »
بنابراین هر مردی باید زن خود را مانند نفس خود محبت نماید همینطور برای زنان هم دستوری آمده است که باید به آن توجه کرد . خداوند برای زنان چنین  می گوید : « ای زنان شوهران خود اطاعت کنید چنانکه خداوند را ، زیرا که شوهر سر زن است چنانکه مسیح نیز سر کلیساست . ( افسسیان 5 : 22 و 23 )
پس چه مرد و چه زن که با هم پیمان زناشویی می بندند باید محبت یکدیگر را داشته باشند تا زندگی پرسعادتی بدست آورند، هر دو باید بکوشند تا نان آور هم باشند و نباید مشغولیات زندگی مهر آنها را نسبت به یکدیگر کم کند . کتاب مقدس زن را « معاون شوهر خود » خوانده است خدا اذان کرد که مرد و زن از لحاظ ساخت با یکدیگر متفاوت هستند و هنوز هم به همین منوال است . زنان و مردان معمولان دارای ویژگی ها و شیوه های متفاوتی هستند . مرد ممکن است مصمم و قاطع باشد ولی زن شکیباتر است . زن ممکن است به جمع علاقمند باشد ولی مرد انزوا را ترجیح دهد .
بنابراین با بررسی کلام خدا در باره یک همسری و چند همسری به این نتیجه میرسیم که خداوند « یک همسری » را برای عصر حاضر میداند و دیگر لزومی برای ازدیاد جمعیت که در دوران باستان بر آن تکیه داشت ، نمی بیند . از آنجائیکه نصایح کتاب مقدس از جانب بهترین کارشناس زندگی زناشویی و خانوادگی خداوند متعال یهوه ، فراهم شده اند منطقی خواهد بود که آنها را با شکیبایی و پیگیری دنبال کنیم ، زیرا برای دست یافتن به موفقیت کمک بزرگی خواهد بود .
هزاران زن و شوهر مسیحی در سراسر جهان به این نصایح عمل کرده اند و در زندگی زناشویی خود به نتایج موفقیت آمیزی دست یافته اند . شما هم با هر باوری که دارید میتوانید از گنجینه های کتاب مقدس  بهره مند شوید زیرا کتاب مقدس فقط منحصر به یهودیان ، مسیحیان نیست بلکه همه مردم دنیا با هر باوری ، نژاد و ملتی ، زبانی . خبر خوش خدا برای همه مردم است همانطوریکه کلام او در کتاب اعمال فصل 2 آیات 9 تا 11 چنین می گوید : « ما که از پارتها ، مادها ، ایلامی ها و اهالی بین النهرین ، یهودیه ، کپدوکیه ، پونتوس ، آسیا ، فریجیه و پمفیله ، مصر ، قسمت قیروانی زبان لیبی ، کریت ، عربستان هستیم و حتی کسانیکه از روم آمده اند هم یهودی و هم آنانیکه یهودی شده اند همه ما می شنویم که این اشخاص به زبان خود ما از اعمال عجیب خدا سخن می گویند ! » بنابراین دوستان شما هم با تامل و تعمق می توانید در کنار مسیحیان از این سعادت لذت ببرید .      
  

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی