شهریاری شکیبا


شهریاری شکیبا و عادل

نویسنده ای یونانی قرن پنجم قبل از میلاد از او بعنوان شهریاری با گذشت و مطلوب یاد کرده است . کتاب مقدس او را « مسیح » خداوند ، خوانده است . شجره نامه بالا این حقیقت را نشان میدهد که این پادشاهان در کتاب مقدس نام برده شده اند و کارهای آنان به تحریر در آمده است . کتاب مقدس در باره این شهریار عادل که کوروش کبیر است چنین میگوید : « کوروش پادشاه پارس چنین میفرماید ، یهوه خدای آسمانها جمیع ممالک زمین را بمن داده و مرا امر فرموده است که خانه ای بر وی در اورشلیم که در یهودا است بنا نمایم . » ( کتاب عزرا 1 : 2 )
همچنین کتاب مقدس کوروش را « مرغ شکاری » میخواند که از « مشرق » می آید – اشعیا 45 : 1 و 46 : 11 شهریاری که به عدل و انصاف عمل میکند . آوازه شهرت کوروش در حدود سالهای 560 – 559 قبل از میلاد در حالی آغاز گشت که در « انشان » که جزء تمدن عیلام ، منطقه ای در پارس باستان بوده به جانشینی پدرش ، « کمبوجیه  اول » بر تخت سلطنت نشست . سرزمین انشان تحت حکومت « آژیدهاک » پادشاه ماد بود . کوروش بر ضد حکمرانی مادها سر به شورش برداشت و به علت فرار سپاهیان آژیدهاک و پیوستن آنها به سپاه وی به پیروزی برق آسایی دست یافت . سپس اطمینان و وفاداری مادها را به خود جلب کرد . از آن پس مادها و پارسها متفقا تحت رهبری وی به نبرد پرداختند . بدیسان حکومت ماد و پارس بوجود آمد این موضوع نیز در کتاب مقدس عهد عتیق ، دانیال فصل 8 بعنوان رویای قوچ و بز آورده شده است .
قلمرو حکومت جدید ماد – پارس از دریای اژه ( از دریاهای پیرامون دریای مدیترانه است ) تا رود سند گسترده بود. ( رود سند یکی از سه رود بزرگ شبه قاره هند است )
کوروش با سپاه خود که آمیزه ای از نیروهای ماد و پارس بود ، ابتدا تصمیم گرفت بر بخش غربی سرزمین ماد که سرزمینی نا آرام بود و « کرزوس » پادشاه لیدیه ، ( لیدیه ، منطقه باستانی در غرب ترکیه امروزی ) از طریق آن برای گسترش سرحداتش به قلمرو مادها تجاوز میکرد ، تسلط یابد . کوروش از طریق مرزهای شرقی امپراتوری لیدیه در آسیای صغیر پیشروی کرد . بدنبال آن شهرهای« ایونی » ( ایونی ، یکی از استانهای یونان )  را به انقیاد درآورد و کل آسیای صغیر را به قلمرو امپراتوری ماد – پارس افزود . بدین ترتیب به صورت بزرگترین رقیب بابل و پادشاه آن ، « نبونیدوس » در آمد .
پس از آن کوروش خود را آماده نبرد با بابل قدرتمند ساخت . ناگفته نماند که بابل یکی از قدرتمندترین تمدن دوران خود بود . بابل کشوری با پشتوانه چند هزار ساله و تجارت ارزشمند در علوم و فنون و هنرها و آداب در جهان آن روزگار و مرکز علم وفرهنگ بشمار میرفت . ( استخراج از کتاب : بازخوانی تاریخ ایران زمین / حسین خنجی ) کوروش از آن تاریخ به بعد در تحقق نبوت کتاب مقدس نقش آفرینی کرد .
هنگامیکه کوروش بابل را به آرامی فتح کرد با ملل گوناگونی مواجه شد . برای یهودیان اسیر در بابل ، فتح این کشور معنای نجات بود که مدتها در انتظارش بودند و دوران هفتاد ساله ویرانی وطنشان نیز پایان می بخشید . کوروش اجازه داد تا یهودیان به وطن خود « اورشلیم » بازگردند و خانه ای برای یهوه خدای آسمانها بنا نمایند و مخارج ساختن خانه خدا را کوروش پرداخت میکرد و بدین وسیله ماموریت نجات کوروش پایان می یافت .
کوروش در طرز رفتارش با ملتهای مغلوب بطور کلی سیاستی همراه  با رحمت و شکیبایی داشت . بدینسان کوروش به عنوان فاتحی دلاور و شهریاری عادل در یادها تا به امروز باقی مانده است .
سلطنت 30 ساله وی با مرگش در سال 530 قبل از میلاد که در طی یک عملیات نظامی روی داد ، خاتمه یافت . پس از او پسرش ، « کمبوجیه دوم » بر تخت سلطنت پارس نشست .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی