آیا متن کتاب مقدس هدایتی مورد اطمینان از جانب خداست ؟


پاسخ به پرسشی در باره تحریف
کتاب مقدس !

دوستان مسلمان و هموطن گرامی من مرتب این پرسش را که « آیا کتاب مقدس تحریف شده »  میکنند و میخواهند جوابی اجمالی در این باره بدهم گو اینکه بارها و بارها درمقالات و کتابهای گوناگون همینطور با پیشرفت تکنیک  در تارنماها و وبلاگ های مسیحی ، در این مورد پاسخ داده شده است .
باری وظیفه خود میدانم با نگرشی دیگر، شما دوستان را قانع کند که هیچ دخل و تصرفی در کتاب مقدس نشده است و شما اگر با دید باز کتاب مقدس را مرور کنید خواهید دانست که هیچ تحریفی در آن دیده نمیشود . بسیاری از ادیان نیز توافق دارند که کتاب مقدس از جانب خدا وحی شده است  . آیا شما تا بحال این کتاب را خوانده اید و یا اینکه از این و آن در باره آن شنیده اید ؟ عده ای هم به دلیل اتهام تحریف که به این نوشته ها زده شده است در بررسی این کتب تردید میکنند . اما آیا این ادعای جسورانه ای نیست  که بگوئیم کتب الهی تحریف شده اند ؟ بطوری که گویی خدا قادر به محافظت از کلام خود نبوده است !
ابلیس به هر شکلی نمیخواهد که راهنماییهای خدا بدست انسانها برسند . بهمین دلیل منطقی به نظر میرسد که او و هوادارانش سعی در تبلیغات « تحریف کتاب مقدس » راه انداخته  تا مردم صادق و سالم را که مایل به کسب دانش کتاب مقدس هستند از این کار منحرف کنند و آنان را از خدا دور سازند . در طی قرنها اشخاص متعددی سعی کرده اند به آیات بخصوصی مطالبی اضافه نمایند . آیا آنان موفق شده اند کلام خدا را تحریف کنند ؟ آیا به نظر شما خدا چنین اجازه ای به آنها داده است ؟ به هیچ وجه ! او در نوشته های مقدس اذعان میکند که کلامش را حفظ خواهد . او میگوید : « گیاه خشک شد و گل پژمرده گردید ، لیکن کلام خدای ما تا ابدالاآباد استوار خواهد ماند . » ( اشعیا 40 : 8 )
همینطور در کتاب قرآن میخوانیم : « هیچکس کلمات خدا را تغییر نتواند داد . » ( سوره انعام [ 6 ] : 34 ) پس تمام کوششها به جهت تغییر دادن کلام خدا با شکست روبرو شده اند ، زیرا غیرقابل تصور می باشد که خدا اجازه دستکاری در کتابهایش را بدهد . شما حتما میدانید که با بررسی دست نوشته های قدیمی موجود در موزه ها بخصوص در موزه بریتانیا که اغلب آثار باستانی در آنجا نگهداری میشوند میتوان از متن دقیق کتاب مقدس و اعتبار آن یقین حاصل کرد .
آنچه این دست نوشته ها به اثبات میرسانند
از همان آغاز ، این دست نوشته ها از روی نسخه اصلی متن کامل کتاب مقدس رونوشت شدند . این کار تحت هدایت خدا انجام میشد تا راهنماییهای او توسط بشر شناخته و دنبال شوند . لطفا برای صحت این مطلب تقاضا میکنم با کتاب تثنیه 17 آیات 18 تا 19 مقایسه کنید . کاتبان در کارشان بسیار دقیق بودند . برای مثال ، کاتبان اولیه نوشته های عبرانی همه حروف موجود در تورات را می شمردند تا از هر گونه اشتباهی به هنگام رونویسی جلوگیری شود . هر وقت رونوشتی برداشته میشد تعداد حروف آن شمرده و با نسخه اصلی مقایسه میگشت تا از یکسان بودن آنها اطمینان کامل حاصل گردد . حتی گفته میشود که آنها 815140 حرف در نوشته های مقدس عبرانی را می شمردند . در قرن اول بعد از میلاد ، عیسی و پیروانش از رونوشتهای موجود در آن زمان بدون ابراز هیچگونه شکی در درستی متن آنها ، نقل و قول میکردند. ( لوقا 4 : 16 تا 21 و اعمال 17 : 1 تا 3 )
با مطالعه هزاران دست نوشته ای که در زمان ما موجود می باشند و مقایسه  آنها با یکدیگر مشاهده می کنیم که متن اصلی بطور صحیح و دقیق بدست ما رسیده است . حدود 6000 نسخه از کل یا بخشهایی از نوشته های مقدس عبرانی وجود دارند . طورمارهای بحرالمیت که در سال 1947 کشف شدند ، نشان میدهند که قرنها رونویسی مکرر موجب تحریف پیام خدا نشده است .
از طرفی بیش از 13000 دست نوشته از نوشته های مقدس یونانی موجود است . بررسی آنها هم نشان میدهد که متن اصلی نوشته های مسیحی یونانی بطور صحیح و دقیق حفظ شده اند .
در کشور آلمان موسسه ای که در مورد نوشته های کتاب مقدس مطالعه میکند ، نتیجه کار خود را چنین گزارش کرده است : « حدود 95 درصد از تقریبا 5300 دست نوشته ای را که از نوشته های مسیحی یونانی بودند برای مطالعه علمی ، بصورت میکروفیلم و عکس ، در دسترس محققان و علاقمندان قرار دادیم . تحقیقات و مطالعه ما نشان داد که کتاب مقدس با دقت تمام تا روزگار ما حفظ و منتقل شده است .  فاصله زمانی که بین نگاشته شدن نوشته های مسیحی یونانی و قدیمی ترین دست نوشته های پاپیروس وجود دارد کمتر از 25 سال است .  »
آنچه قرآن در باره کتاب مقدس می گوید
قرآن ، تورات و انجیل را « کتاب آسمانی روشن » میخواند . ( سوره آل عمران [ 3 ] : 184 ؛ سوره فاطر [ 35 ] : 25 ) تعداد زیادی از آیات قرآن می گویند که این کتابها از جانب خدا می باشند . سوره بقره [ 2 ] : 89 و سوره انعام [ 6 ] 92   در باره تورات و انجیل چنین میخوانیم : « در آن هدایت و روشنایی است . » بسیاری از مفسران نامدار مانند الجلالین ، الفاخر الراضی ، الطبری و البیضاوی اذعان میکنند که بر طبق نوشته های قرآن ، تورات  « کتاب خدا » نامیده شده است . ( سوره آل عمران [ 3 ] : 23 ) و انسان را « به راه راست هدایت » میکند . ( سوره صافات [ 37 ] : 117 ) با وجود این برخی هنوز بر این عقیده اند که تورات و انجیلی که هم اکنون در دسترس می باشد تحریف شده اند و قابل اطمینان نیستند . اما اگر این گفته حقیقت داشته باشد چه موقع این تحریف به وقوع پیوسته است ؟
بنا به نظر قرآن این تحریف نمی توانسته قبل از نوشتن قرآن صورت گرفته باشد ، چرا که بسیاری از آیات آن ما را به داشتن ایمان به تورات و انجیل فرا میخوانند و به مسلمانها می آموزد که این کتابها آسمانی هستند و برای هدایت و روشنایی بشر آورده شده اند برای نمونه به سوره های بقره [ 2 ] : 136 و آل عمران [ 3 ] 84 ؛ نساء [ 4 ] 136 رجوع شود . قرآن همچنین توصیه میکند که با عالمان تورات و انجیل مشاوره شود : « بروید و از اهل ذکر اگر نمی دانید سئوال کنید . » ( سوره نحل [ 16 ] : 43 ؛ سوره انبیاء [ 21 ] : 7 ) آیا اگر تورات و انجیل تحریف شده می بودند قرآن آنها را اینچنین توصیه میکرد ؟ به علاوه ، بسیاری از آیات قرآن مردم  « اهل کتاب » را به مراجعه به کتابهایشان یعنی تورات و انجیل ترغیب می کنند . برای نمونه به سوره مائده [ 5 ] : 46 و 47 مراجعه شود . مطمئنا اگر این کتابها تحریف شده می بودند یک چنین دعوتی به عمل نمی آمد .
همچنین هیچگونه تحریفی بعد از زمان قرآن نیز صورت نگرفته است . اگر کتاب مقدس امروزی مان را با دست نوشته هایی از تورات و انجیل ، که چهار یا پنج قرن قبل از قرآن نوشته شده اند ، مقایسه کنیم مشاهده میکنیم که در آنها هیچ تغییری و یا تحریفی صورت نگرفته است . این دست نوشته ها در کتابخانه های عمومی و موزه ها موجود هستند .  باز با وجود این ، بعضی اشخاص با مخالفت می گویند که برخی از آیات قرآن از چنین تحریفهایی صحبت می کنند .
اما نظر محققان اسلامی در این مورد چیست ؟
آنها در کتابهای خود تحریف را بدو گونه شرح میدهند . 1 ) دستکاری در متن ، یعنی تغییر دادن در حروف 2 ) گردانیدن ، یعنی عوض کردن معنی متن  . مفسران اسلامی در این که این تحریف اشاره به تغییر متن میکند با یکدیگر همرأی نیستند . اما البخاری ، در کتابش بنام « کتاب یکتاپرستی » که جزیی از صحیح یا حدیث او می باشد معنی واژه « تحریف » را اینگونه توصیف میکند : « تحریف یعنی تغییر . ولی از آنجائیکه هیچ کس نتوانسته است حتی یکی از حروف کتاب الهی را تغییر دهد ، پس در اینجا منظور از تحریف متن ، عوض کردن معنی آن می باشد [ یعنی تعبیر غلط ] . »
امام الفاخر الراضی ، در تفسیر خود در باره سوره نساء [ 2 ] : 46 ، میگوید : « کلمه تغییر ( تحریف ) به معنی آغاز شک و تردید بی پایه و اساس و توضیح غلط و عوض کردن معنی حقیقی کلمه به یک معنی بی پایه با استفاده از بازی با افعال می باشد ، درست همانطوریکه مرتدان هم اکنون آیاتی را که با عقاید فرقه هایشان یکی نیستند تعبیر میکنند . این نحوه تلقی درست تری می باشد . »
او سوره مائده [ 5 ] : 13 را اینگونه تفسیر میکند : « این تغییر ( تحریف ) میتواند [ 1 ] تعبیر غلط باشد و یا [ 2 ] تغییر متن نوشته شده . با این همه ، همانطوریکه پیش از این ذکر شد توضیح اول محتمل تر است زیرا تحریف کتابی که بی وقفه و به چنین مقیاسی دست بدست گشته غیرممکن میباشد.» نمونه هایی از این تحریف را میتوان در جمله تعبیراتی پیدا کرد که بسیاری از ادیان برای پشتیبانی از عقاید نادرستشان ارائه میدهند .
در کتاب مقدس یقینا هیچگونه اشتباهی وجود ندارد ، هر شخصی که به قرآن عقیده دارد باید با این موضوع موافق باشد که کتاب مقدس از هر گونه تحریف مبراست . هیچ شکی در اینکه این کتاب کلام خدا است وجود ندارد ، زیرا از آن زمان که قرآن در مورد تورات و انجیل گفت که آنان « راهنمایی و روشنایی » هستند و « هیچکس کلمات خدا را تغییر نتواند داد . » هیچ تغییری نیافته است . ( سوره انعام [ 6 ] : 34 )





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی