در نبرد زندگی استقامت داشته باشید !


در نبرد زندگی استقامت داشته باشید !
نگاهی بر فرهنگ مسیحی
هر ساله در بسیاری از نقاط جهان دوی ماراتون برگزار میشود . در این مسابقه ، بهترین دوندگان با هدف برنده شدن، شرکت میکنند . اما اکثر دوندگان قادر به برنده شدن نیستند و هدفشان فقط رسیدن به خط پایان است . در کتاب مقدس زندگی مسیحی به یک مسابقه دو، تشبیه شده است . کتاب مقدس میگوید : « آیا نمی دانید که در میدان مسابقه ، همه می دوند اما تنها یکی جایزه را می برد ؟ پس شما چنان بدوید که ببرید . » ( اول قرنتیان 9 : 24 ) آیا منظور این آیه اینست که اگر همه مسیحیان در نبرد زندگی تلاش کنند ، فقط یک نفر برنده خواهد شد و زندگی جاوید را پاداش خواهد برد ؟ مسلما خیر ، منظور این آیه اینست که همه در این مسابقه تمرین می بینند و تمام کوشش خود را برای برنده شدن انجام میدهند .
باید توجه داشته باشیم هر آیه کتاب مقدس درسی است برای تمرین کردن و بدست آوردن زندگی ابدی . این موضوع درست است که ما نمی توانیم زندگی جاوید را در این دنیای متخاصم و مستبد بدست آوریم ولی خدایی که این وعده شگفت انگیز را به ما مسیحیان داده است امیدی را در دل ما ایجاد میکند که اگر تا به انتهای خط پایان مسابقه برسیم جایزه را دریافت خواهیم کرد .

پولس رسول خود یکی از دوندگان این مسابقه پر هیجان بود و بدین منظور همه مسیحیان دوران خود را تشویق میکرد تا برندگان مسابقه دو باشند و این موضوعی جدی برای دوران ما نیزاست . چرا ؟ زیرا پاداش ما چه زندگی آسمانی باشد و چه زندگی در زمین بهشتی  با هیچ چیز قابل مقایسه نیست . البته مسیر مسابقه طولانی و سخت است ؛ در طول راه موانع بسیاری وجود دارد ، مثل حواس پرتی ها و خطراتی از قبیل وسوسه ، بدست آوردن مقامی ، کسب شهرت و یا تحصیل در رشته ای برای بدست آوردن پول بیشتر و غیره... داشتن زندگی مرفه و یا داشتن مقامی در جهت کمک کردن به مردم کاری بسیار ارزشمند است ولی اگر وسوسه وارد زندگی شود دیگر این موضوع ارزشش را از دست میدهد .
حال چگونه میتوان از دام خطراتی که در مسیرمان بوجود می آیند اجتناب کرد ؟ چگونه میتوان از خط پایان گذشت و جایزه را برد ؟
لازمه پیروز شدن استقامت است !
پولس رسول در نامه خود به مسیحیان عبرانی اورشلیم و یهودیه که به مسحیت گرویده بودند به مسابقه ورزشی اشاره کرد و آنان را تشویق نمود تا در این مسابقه زندگی نوین از خود غیرت و استقامت نشان دهند و برای اینکار به تمرین روزانه نیاز بود . این مسیحیان با تلاش خود نشان دادند که غیرت برنده شدن در این مسابقه را دارند گو اینکه در مسیر راهشان با زجر و شکنجه و سختی های بت پرستان و ادیان کاذب دوران خود مواجه بودند ولی از هدفی که داشتند شانه خالی نکردند .
همواره در کتاب های تاریخی میخوانیم که مسیحیان قرن اول ، به ویژه آنانیکه در اورشلیم و یهودیه زندگی میکردند ، با سختی و آزار های بسیاری روبرو بودند . برای مثال ؛ رهبران دینی یهود که نفوذ زیادی بر مردم داشتند ، مسیحیان را تحت فشار قرار میدادند . مدت ها قبل از آن همین رهبران دینی موفق شده بودند ، عیسی مسیح را به جرم واهی « آشوب » محکوم کنند و بکشند بعد از آن نیز از مخالفت خود باز نایستاند . در کتاب اعمال رسولان میخوانیم که رهبران دینی یهود بعد از پنتیکاست سال 33 میلادی بلافاصله حمله های خود را به مسیحیان یکی پس از دیگری آغاز کردند .
این اتفاق به حتم زندگی مسیحیانی که می کوشیدند وفادار بمانند ، دشوار ساخته بود . از طرفی هم مسیحیان در دورانی زندگی میکردند که پایان نظام مستبد دینی و سیاسی بسیار نزدیک بود . عیسی مسیح از قبل نابودی اوشلیم عهد شکن را به پیروان خود خبر داده بود . او همچنین وقایعی را گفته بود که قبل از نابودی اورشلیم رخ خواهد داد و همچنین دستور علم های لازم را برای نجات پیروان خود نیز داده بود . عیسی به پیروان خود چنین هشدار داده بود : « به هوش باشید ، مبادا عیش و نوش و مستی و نگرانی های زندگی دلتان را سنگین سازد و آن روز چون دامی به ناگاه غافلگیرتان کند . » ( انجیل لوقا 21 : 34 )

در زمانیکه پولس نامه خود را به مسیحیان عبرانی نوشت و آنان را به غیرت و استقامت تشویق کرد تقریبا 30 سال از هشدار عیسی می گذشت . این مدت زمان ، چه تأثیری بر مسیحیان گذاشته بود ؟ برخی از آنان تسلیم فشار مردم روزگار خود و زندگی روزمره شان شده بودند و خود را از لحاظ روحانی تقویت نکرده بودند . برخی دیگر نیز از قرار معلوم احساس میکردند که اگر همرنگ جماعت اطراف خود شوند زندگی برایشان راحت خواهد شد . ولی پولس برای کمک کردن به برادران مسیحی خود که به لحاظ روحانی به خواب رفته بودند چه گفت ، تا آنان را به هوشیاری و استقامت روحانی ترغیب کند ؟
پولس تحت الهام خدا به نحوی زیبا مسیحیان عبرانی را تقویت و ترغیب کرد او گفت « شریعت فقط سایه چیزهای نیکوی آینده » بود و بروشنی ارزش قربانی فدیه مسیح را نمایان ساخت . او ادامه داد : « لازم است پایداری کنید تا آنگاه که اراده خدا را به انجام رساندید ، وعده را بیابید . زیرا پس از اندک زمانی او که باید بیاید خواهد آمد و تأخیر نخواهد کرد . » ( عبرانیان 10 : 1 و 36 و 37 )
پولس نشان میدهد که ایمان به خدا مفهوم خاصی دارد ، او این موضوع را با ارائه نمونه مردان و زنان با ایمان که بعنوان « ابر شاهدان » لقب یافته است نمایان ساخت . پولس با اینکار میخواست به مسیحیان نشان دهد که ایمان باعث شجاعت و استقامت میشود از اینرو چنین گفت : « چون چنین ابری عظیم از شاهدان را گرداگرد خود داریم ، بیائید هر بار اضافی و هر گناه را که آسان بدست و پای ما می پیچد ، از خود دور کنیم و با استقامت در مسابقه ای که برای ما مقرر شده است بدویم . » ( عبرانیان 12 : 1 )
ابری عظیم از شاهدان
شاهدانیکه ابری عظیم را تشکیل میداند دوندگانی بودند که مسابقه خود را قبل از« روزگار مسیحیان » با موفقیت به پایان رسانده بودند . آنان در واقع مانند دوندگان ماهری بودند که دوندگان جدید را در مسابقه تشویق میکردند ، این موضوع تجربه خوبی برای ما نیز هست  . تصورش را بکنید اگر دونده جدید بداند دوندگان پیشکسوت و با تجربه او را تماشا و تشویق میکنند چه احساسی به او دست میدهد ! آیا برانگیخته نمیشود که تمام سعی و کوشش خود را در مسابقه بکند ؟ این شاهدان با ایمان اثباتی هستند بر این که هر چقدر هم مسابقه سخت باشد ، شخص میتواند برنده شود . پس مسیحیان قرن اول با مد نظر داشتن ابر شاهدان برانگیخته میشدند که شجاع باشند و با استقامت در مسابقه دوی مسیحی بدوند . بسیاری از اشخاص وفاداری که پولس رسول نام برد وضعیتی مانند ما داشتند .
 نوح را در نظر بگیرید ، او در دورانی زندگی میکرد که نابودی سیستم بشری بسیار نزدیک بود . ما نیز در زمانی زندگی می کنیم که دنیای شیطان بزودی نابود خواهد شد . در این راستا آنانیکه ایمان به خدای حق دارند و منتظر وقوع حادثه ای عظیم هستند، توجه داشته باشند که خدای متعال چه میگوید . از ابراهیم و همسر او سارا خواسته شد که سرزمین خود را در راه پرستش حقیقی خدای متعال رها سازند و منتظر وعده خداوند خدا بمانند . موسی این پیامبر بزرگ ، از میان بیابانی هراس انگیز بسوی سرزمین موعود عبور کرد و مدتها تحت راهنمائیهای خدای حق قرار گرفت . خداوند با وجود تمام ضعفها و نگرانی ها و ناراحتی های این ایمانداران یک بار هم آنان را به حال خود رها نکرد . امروزه ما نیز در چنین شرایطی از زندگی قرار گرفته ایم . آیا به حق نیست تا از تجربه این شاهدان استفاده کنیم ، زندگی آنان را بررسی نمائیم و آنان را الگو خود قرار دهیم ؟
ایشان چگونه موفق شدند ؟
چه چیزی این خادمان وفادار خدا را قادر ساخت تا در مسابقه دوی زندگی خود استقامت کنند و موفق شوند ؟ دقت کنید که کتاب مقدس چه موضوعی را در مورد نوح نوشت : « به ایمان نوح چون در باره اموری که تا آن وقت دیده نشده ، الهام یافته بود ، خداترس شده ، کشتی به جهت اهل خانه خود بساخت و به آن دنیا را ملزم ساخته وارث آن عدالتی که از ایمان است گردید . » ( عبرانیان 11 : 7 ) نوح تا قبل از این فرمان خدا توفانی ندیده بود که باعث نابودی سیستم دوران او گردد . واقعه ای که رخ داد بی سابقه بود و نوح هرگز انتظار چنین رویداد عظیمی را تصور نمیکرد . با این حال نوح آنرا بعید و غیرممکن ندانست ، چرا ؟ چون به آنچه خداوند خدا گفته بود ایمان داشت و مطابق فرمان خدا عمل کرد و نجات یافت . کتاب مقدس بعد از نوح به ابراهیم و سارا اشاره میکند . آنان زندگی مجلل و راحت خود را در شهر " اور " رها و آینده ای به نظر نامشخص و نا مطمئن را دنبال کردند . ایشان حتی در سختی ها ایمانی قوی داشتند و مطیع فرامین خداوند ماندند . از آنجائیکه ابراهیم در راه پرستش حقیقی از خودگذشتگی های بزرگی کرد ، « پدر همه امت ها » خوانده شد . امتی که ایمانشان مورد پسند خداست  و او را به دل و روح می پرستند . به روشنی می بینیم که ایمان به خدا و رابطه صمیمی با او ، به آنانیکه در سلامتی روحانی باقی هستند کمک میکند و برکت میرساند تا در مسابقه دوی زندگی نیازی به چیزی نداشته باشند . آیا شما هم یکی از دوندگان استقامت هستید ؟
موسی نیز الگویی دیگر در میان « ابری عظیم از شاهدان » است او « آزار دیدن با قوم خود را » به زندگی مرفه « ترجیح داد » چه چیزی او را به اینکار برانگیخت ؟ کتاب مقدس به این پرسش چنین پاسخ میدهد : « زیرا از پیش به پاداش چشم دوخته بود ... و آن نادیدنی را همواره در برابر چشمان خود داشت . » ( عبرانیان 11 : 24 تا 27 ) بله دوستان ، موسی اجازه نداد تا مقام و پادشاهی و پول و لذت زودگذر زندگی حواس او را پرت کند و او را در کام « مقام و قدرت » ببرد . چون موسی فرزند فرعون خوانده میشد و بعد از فرعون مقام « تاج و تخت و قدرت » به او تعلق میگرفت . ولی او ترجیح داد خدای حق را ستایش کند و « قوم برگزیده » را از ظلم و ستم نجات دهد . موسی نیز همانند ابراهیم تحقق وعده خدا را در دوران زندگی اش به چشم ندید ولی آنقدر ایمان داشت که با دلی پرایمان ورود قوم برگزیده به سرزمین موعود را دید . آیا این موضوعات باعث خرسندی و امید ما نمیشود تا رابطه ای صمیمی با خداوند خدا از طریق پسرش عیسی مسیح داشته باشیم ؟ مسلما بله ، برای رسیدن به این  رابطه محبت آمیز دعا ، استقامت ، شجاعت لازم است . برای رهایی از بند ادیان کاذب ، جهل و خرافات ، ترس ، به عیسی مسیح و ابر شاهدان نگاه کنید که چگونه در برابر ظلم و ستم ، جهل و خرافات عمل کردند . مسیحیت حرکت و آئین زندگی است با زمانه پیش میرود ، کتاب مقدس جهل و خرافات و ادیان کاذب را محکوم میکند . آیا میخواهید بر دانش روحانی سالم خود بیفزائید ؟ آیا میخواهید ترس را از خود دور کنید ؟ آیا میخواهید تمام انسانها را دوست خود بخوانید ؟ آیا بر همسایه خود محبت دارید ؟ اگر چنین نیست پس کتاب مقدس را بخوانید تا راهنمای مسابقه دوی زندگی شما شود .              
    

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگاهی دوباره به شخصیت مریم مجدلیه

پادشاهی خدا چیست ؟

ناصره ، شهری واقعی